Vak: Eigen bedrijf 1 credits: 5

Vakcode
ONVA18EGB1
Naam
Eigen bedrijf 1
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Engels
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • Eigen bedrijf 1 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competencies:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • past gegeven theorie en modellen van ideevorming toe in een studentbedrijf;
  • vult het Business Model Canvas in en legt deze uit;
  • past effectuation principes toe op het eigen bedrijf;
  • past design thinking toe op gegeven productconcepten;
  • stelt financiële overzichten op;
  • richt, samen met medestudenten, een studentbedrijf op en brengt de marktkansen van het gekozen product in kaart;
  • past gegeven theorie en modellen van marktverkenning toe in een studentbedrijf;
  • past gegeven theorie en modellen van reflecteren toe in een studentbedrijf;
  • geeft aan en ontvangt van medestudenten volgens de gegeven theorie binnen een studentbedrijf feedback;
  • voert voor zijn studentbedrijf een zakelijk gesprek;
  • werkt in een studentbedrijf effectief samen met behulp van theorie en modellen van groepsvorming;
  • haalt uit recente artikelen, relevante informatie voor de bedrijfsvoering;
  • stelt een vragenlijst op voor een beperkt marktonderzoek voor het eigen bedrijf;
  • voert een eenvoudig onderzoek uit voor het eigen bedrijf;
  • presenteert het bedrijfsconcept, alleen en met anderen, aan stakeholders.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het eigen bedrijf: de route naar zelfstandigheid en vrijheid.
Weinig doen en veel geld verdienen is het imago dat ondernemerschap vaak heeft.
 
Het studieonderdeel Eigen Bedrijf zal deze illusie doorbreken en je laten ervaren hoe mooi het is om iets op te bouwen, waar anderen ook nog waarde voor over hebben.
Uiteindelijk leer je tijdens dit studieonderdeel gefundeerde beslissingen te nemen in het opzetten, uitvoeren en rapporteren over je eigen bedrijf.
 
Door het ervaren van deze stappen, krijg je beter inzicht en zal je vaardiger worden in het opbouwen en uitbouwen van eigen bedrijven en bestaande organisaties.
Samenwerken is een essentiële vaardigheid in ondernemerschap. Immers geen enkel bedrijf run je alleen. Het eigen bedrijf zal je dan ook opzetten samen met anderen.
 
Effectuation, Design Thinking, Businessmodel Canvas en Golden Circle zijn methoden, theorieën en technieken die we samen zullen doorlopen om tot een goedlopend bedrijf te komen.
 
Vergaderen, verantwoorden en argumenteren zijn vaardigheden die je straks ook nodig zult hebben om andere stakeholders te overtuigen van jouw ideeën.
 
Je sluit deze periode af met een externe presentatie aan een vakjury. Zij zullen een beoordeling geven over jullie innovativiteit, ondernemerschap en daadkracht.
Daarnaast maken jullie een magazine van jullie onderneming en het marktonderzoek dat jullie daarvoor gedaan hebben.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/Ondernemen of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance