Vak: Toegepast onderzoek credits: 5

Vakcode
ONVA18TGO
Naam
Toegepast onderzoek
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Engels
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Toegepast onderzoek - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Competencies:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • legt methoden van onderzoek uit aan anderen.
  • leest en begrijpt het theoretisch kader van een bestaand onderzoek.
  • stelt een interviewschema voor een uit te voeren onderzoek op.
  • verwerkt samen met anderen de resultaten van onderzoek in onderzoeksrapport
  • trekt conclusies uit een zelf uitgevoerd onderzoek en presenteert de resultaten.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Het uitgangspunt bij Toegepast Onderzoek is het doen van consumentenonderzoek bij productontwikkeling. Voor organisaties is het van belang om bij productontwikkeling met de klant te werken in plaats van voor de klant. Het is belangrijk om de wensen van de klant te begrijpen. Om consumenten te betrekken bij productontwikkeling kunnen verschillende methoden van onderzoek ingezet worden. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van observatie om inzicht te krijgen dagelijkse problemen van de consument. Of een groepsdiscussie voeren waarbij meningen worden besproken.

Voor de opdracht zijn jullie zowel onderzoeker als klant. Jullie voeren het onderzoek uit, maar nemen tegelijkertijd ook de rol aan van klant naar wie onderzoek gedaan wordt.

In dit blok zijn de vakken Toegepast Onderzoek en Bedrijfscommunicatie Nederlands nauw met elkaar verbonden. Bij het vak Toegepast onderzoek leer je hoe je het onderzoek uitvoert: welke methoden zijn er, welke bronnen gebruik je, hoe kom je aan de resultaten en wat doe je met die resultaten. Het onderzoek dat je uitvoert, verwerk je in een onderzoeksrapport. Hoe je dat doet, leer je bij Bedrijfscommunicatie Nederlands: welke vaste rapportonderdelen zijn er, hoe beschrijf je de resultaten en de analyse van de resultaten, hoe zorg je voor een juiste bronvermelding en hoe maak je onderscheid tussen een conclusie en een advies. Voor beide vakken maak je een onderzoeksrapport dat je bij beide docenten inlevert.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/Ondernemen of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance