Vak: In MKB/Retail 3 credits: 5

Vakcode
ONVA19MKB3
Naam
In MKB/Retail 3
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Engels
Coördinator
J. Loef
Werkvormen
  • Projectonderwijs
Toetsen
  • In MKB/Retail 3 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competencies:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • past de theorie van customer journey mapping toe op de eigen context (eigen bedrijf of gekozen bedrijf) en presenteert dit aan anderen.
  • past de theorie en onderdelen van het environmental canvas model toe op de eigen context (eigen bedrijf of gekozen bedrijf) en presenteert dit aan anderen.
  • past de theorie en onderdelen van de marketing audit toe op de eigen context (eigen bedrijf of gekozen bedrijf) en presenteert dit aan anderen.
  • past de theorie en onderdelen van de organisatie audit toe op de eigen context (eigen bedrijf of gekozen bedrijf) en presenteert dit aan anderen.
  • knoopt zakelijke relaties aan met prospects in een B-to-B situatie.
  • opent een behoeftegericht  B-to-B verkoopgesprek volgens de richtlijnen zoals die tijdens de verkooptraining zijn aangereikt. 
  • communiceert effectief tijdens een B-to-B verkoopgesprek volgens de richtlijnen zoals die tijdens de training zijn aangereikt.

 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Eigen Bedrijf en In MKB/Retail
Binnen dit studieonderdeel pas je de verschillende theorien en modellen van marketing management en ondernemerschapsonderwijs toe om de verdieping van jouw context (eigen bedrijf of bestaand bedrijf) te versterken. We gebruiken het environmental canvas model als uitgangspunt en passen de verschillende onderdelen toe. Hier presenteer je wekelijks over aan je ‘peers’ zodat je feedback krijgt die tot een wezenlijke verbetering van jouw concept zal leiden. We gaan kijken naar de externe omgeving en de interne organisatie om een beeld te ontwikkelen van de mogelijkheden die jouw organsatie heeft. Customer Journey Mapping, Key Trends, Industry Forces, Market Forces en de organisatie en marketing audit komen aan bod tijdens onze bijeenkomsten.

Sales
Tijdens jaar 1 heb je diverse commerciele activieten ondernomen. Presenteren, maar ook het opzetten van een commerciele activiteit. Nu zit je in de fase waar de persoonlijke verkoop centraal staat. Gedurende weken worden diverse praktijksituaties door de docent, maar ook de student zelf ingebracht. Diverse werkvormen worden gebruikt om zowel de intrapreneur en de entrepreneur te leren op welke manier hij effectief de verkoopvaardigheden kan toepassen. Het toepassen van de verkoopvaardigheden heeft als doel om zo onder andere de klantrelatie te verbeteren, wat ook kan leiden tot een hogere omzet.

Aanwezigheid
Aanwezigheid is verplicht. Meer dan 20% afwezig (afgemeld of niet afgemeld) betekent dat de eerste kans voor de aftekening vervalt.
Sales: Aanwezigheid en de opdrachten zijn voorwaardelijk voor het deelnemen aan het examengesprek.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/Ondernemen of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance