Vak: Marktverkenning credits: 4

Vakcode
ONVA20MVK
Naam
Marktverkenning
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
4
Taal
Engels
Coördinator
R.A. Hulst
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marktverkenning - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Competencies:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • past de theorie van macro-, meso- en micro-omgeving toe o.a. aan de hand van een bedrijf en/of casus;
  • past marketingjargon toe gerelateerd aan de externe bedrijfsomgeving o.a. aan de hand van een bedrijf en/of casus;
  • past de kansen en bedreigingen voor bedrijven toe o.a. aan de hand van een bedrijf en/of casus;
  • past het koopbeslissingsproces toe o.a. aan de hand van een bedrijf en/of casus.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Ondernemingen opereren midden in de samenleving dit betekent dat organisaties te maken hebben met bedrijven, overheden, consumenten, werknemers en andere belangenpartijen. Om een bedrijf succesvol te laten zijn is het noodzakelijk om hierin inzicht te hebben en hiernaar te handelen. Naast dat de kennis die de student zal opdoen bij dit vak gebruikt kan worden bij de eigen onderneming, kan de student de opgedane kennis ook toepassen binnen de organisaties waarbij hij/zij later werkzaam zal zijn.
 
Om de markt inzichtelijk te maken zal gedurende deze periode de externe omgeving waarbinnen organisaties actief zijn bestudeerd worden. De externe omgeving zal bekeken worden vanuit een marketing- en vanuit economisch perspectief.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/Ondernemen of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance