Vak: Bedrijfsvoering 1 credits: 5

Vakcode
ONVA21BDV1
Naam
Bedrijfsvoering 1
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
5
Taal
Engels
Coördinator
R.A. Hulst
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Bedrijfsvoering 1 - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Competencies:
  • Innoveren: initieert nieuwe ideeën, realiseert op creatieve wijze vernieuwingen en benut daarbij de mogelijkheden op het gebied van technologie.
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Resultaatgericht handelen: toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij past zich daarbij gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
  • Leiderschap: straalt passie en beleving uit, pakt de regie in teamverband en mobiliseert anderen vanuit de waarden en de cultuur van de onderneming.
  • Managen & Organiseren: geeft vorm en inhoud aan de bedrijfsvoering en zet hierbij de klant centraal.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Onderzoekend vermogen: toont in zijn werkwijze een nieuwsgierige en kritische houding. Hij hanteert een passende onderzoeksaanpak die resulteert in bruikbare resultaten.
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
  • Lerend vermogen: ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie en feedback.Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep.
Leeruitkomsten:
De student:
  • past het marketingjargon gerelateerd aan de interne bedrijfsomgeving toe onder andere aan de hand van een bedrijf en/of casus;
  • brengt de sterkten en zwakten in kaart onder andere aan de hand van een bedrijf en/of casus;
  • beschrijft en legt uit organisatiekundige modellen onder andere aan de hand van een bedrijf en/of casus.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Nadat jullie in de vorige periode met name de externe omgeving van organisaties hebben bekeken bij marktverkenning gaan jullie in periode 2 de interne kant van organisaties bestuderen vanuit een organisatiekundig-, marketing- en financieel perspectief. Een deel hiervan kunnen jullie toepassen op jullie eigen bedrijf. Daarnaast kan de opgedane kennis in het vervolg van de studie en daarna gebruikt worden om organisaties intern te beoordelen. Jullie gaan onder andere kijken naar de basisstructurering van organisaties, de marketingmix vanuit tactisch en operationeel niveau en naar financiële aspecten waaronder kengetallen. In de volgende alinea wordt de financiële kant van het vak bedrijfsvoering verder toegelicht.  

Een van de belangrijkste interne pijlers van een bedrijf is de boekhouding. Immers elke ondernemer die een product of dienst verkoopt, zal willen weten of dit winstgevend gebeurd. Verder worden veel bedrijfsbeslissingen gebaseerd op financiële informatie. Al bovengenoemde zaken kunnen worden gehaald uit een boekhouding. Daarnaast eist de belastingdienst dat er een boekhouding wordt gevoerd. Boekhouding is dus een essentieel onderdeel van een goede bedrijfsvoering. In deze periode gaan jullie de theoretische beginselen van boekhouden leren. Verder gaan jullie de meest voorkomende financiële feiten van een onderneming leren te boekhouden in het boekhoudpakket; Exact-online. De kennis die je opdoet bij de colleges Boekhouding, pas je toe bij het studieonderdeel Eigen Bedrijf 2 en wordt daar ook getoetst.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/Ondernemen of de blackboard course.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance