Vak: Belangenbehartiging credits: 5
- Vakcode
- SIREP20BEL
- Naam
- Belangenbehartiging
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- M.A. Bolster-van der Werff
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Zitting: omgaan met belangen - Opdracht
Leeruitkomsten
De volgende competenties worden getoetst:
Beslissen/beoordelen:
De startende student stelt binnen een eenvoudige en afgebakende (sociaal) juridische situatie de rechtpositie van de rechtgevolgen voor een cliënt vast en motiveert dit:
1. De student stelt op basis van eenvoudige wet- en regelgeving, aangereikte jurisprudentie en aangereikte literatuur de rechtspositie van de cliënt vast in een eenvoudig juridisch vraagstuk.
Belangenbehartigen:
Beslissen/beoordelen:
De startende student stelt binnen een eenvoudige en afgebakende (sociaal) juridische situatie de rechtpositie van de rechtgevolgen voor een cliënt vast en motiveert dit:
1. De student stelt op basis van eenvoudige wet- en regelgeving, aangereikte jurisprudentie en aangereikte literatuur de rechtspositie van de cliënt vast in een eenvoudig juridisch vraagstuk.
Belangenbehartigen:
De startende student herkent in een eenvoudige situatie de belangen van de cliënt of organisatie, vertaalt die naar een juridisch standpunt:
1. De student herkent de belangen van de cliënt of organisatie in een eenvoudige juridische context;
2. De student vertaalt belangen naar een juridischstandpunt;
3. De student zet relevante argumenten in binnen een eenvoudige gestandaardiseerde juridische Onderwijsregeling 2020-2021 Opleiding HBO-Rechten voltijd-deeltijd Pagina 13 van 66 procedure
Integraal samenwerken/organiseren:
De startende student werkt samen met andere studenten aan eenvoudige en afgebakende (sociaal) juridische praktijkvraagstukken, herkent organisatieprincipes en werkprocessen van een organisatie.
1. De student stelt samen met medestudenten afspraken op en benoemt de consequenties hiervan;
2. De student geeft en ontvangt adequaat feedback aan en van medestudenten en docenten.
Integraal samenwerken/organiseren:
De startende student werkt samen met andere studenten aan eenvoudige en afgebakende (sociaal) juridische praktijkvraagstukken, herkent organisatieprincipes en werkprocessen van een organisatie.
1. De student stelt samen met medestudenten afspraken op en benoemt de consequenties hiervan;
2. De student geeft en ontvangt adequaat feedback aan en van medestudenten en docenten.
Inhoud
De student doorloopt alle processtappen van een bezwaarprocedure (bezwaar, verweer, hoorzitting). Hierbij moet er oog zijn voor de verschillende belangen in dit proces en wordt een aantal keer van perspectief gewisseld.
In het onderdeel Omgaan met Belangen komt kennis van het bestuurs(proces)recht samen met de volgende vaardigheden: schriftelijke communicatie, juridisch argumenteren en mondeling pleiten.
In het onderdeel Omgaan met Belangen komt kennis van het bestuurs(proces)recht samen met de volgende vaardigheden: schriftelijke communicatie, juridisch argumenteren en mondeling pleiten.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Rechtenstudies