Vak: Stage credits: 30

Vakcode
SJDH20STG1
Naam
Stage
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
-
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Stage - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Begeleiden
De (beginnende) beroepsbeoefenaar begeleidt en motiveert (groepen) cliënten in de rol van wetsuitvoerder of belangenbehartiger in de sociaaljuridische beroepspraktijk.
 
Leeruitkomsten
1.       De student onderzoekt samen met de cliënt en zijn/haar eventuele ondersteuner(s) de meervoudige problematiek in zijn/haar situatie;
2.       De student stelt samen met de cliënt en eventuele ondersteuner(s) een plan op waarbij de cliënt gemotiveerd wordt de kwestie zoveel mogelijk zelfstandig het hoofd te bieden; hierbij houdt de student rekening met de (on)mogelijkheden van de betrokken organisatie(s) en de achtergrond en potentie van de cliënt;
3.       De student hanteert op respectvolle wijze passende methoden voor gespreksvoering en begeleiding, met oog voor bewezen effectiviteit; hij/zij toont daarbij voldoende stevigheid om met divers en soms onvoorspelbaar gedrag om te gaan;
4.       De student evalueert en reflecteert op eigen gedrag en op de effectiviteit van zijn/haar interventies en legt daarover verantwoording af.
 
Integraal samenwerken            
De beginnende beroepsbeoefenaar SJD werkt zelfstandig multidisciplinair samen met professionals en met niet-professionals bij de integrale en systeemgerichte aanpak van (multi)problematiek en toont zich omgevingsbewust.
 
Leeruitkomsten
1.       De student werkt in een multidisciplinair netwerk samen met collega’s, professionals uit andere organisaties en disciplines en met niet-professionals. Hierbij hanteert hij een integrale en systeemgerichte aanpak;
2.       De student benut zijn of haar rol effectief binnen de context van de organisatie en de (multi)-problematiek;
3.       De student benoemt actuele ontwikkelingen die zowel de eigen organisatie als de omgeving van die organisatie betreffen;
4.       De student ontvangt op proactieve wijze feedback van andere professionals en geeft feedback aan andere professionals. De student breidt zijn handelingsrepertoire uit op grond van deze feedback. De student hanteert zelfstandig reflectie als middel om de eigen beroepsontwikkeling te bevorderen en maakt dit inzichtelijk voor derden.
 

Inhoud

Niveau: 3
 
Inhoud:
Tijdens je werk of stage maak je niet alleen kennis met de uitvoerende werkzaamheden in een SJD gerelateerde organisatie, maar je kijkt ook verder. Je zult zien dat de organisatie wordt beïnvloed door zowel interne als externe factoren. Beleid en uitvoering ervan dienen hierop te zijn afgestemd en zullen bij tijd en wijle worden aangepast. Het SJD werkveld is in hoge mate afhankelijk van het overheidsbeleid rond wet- en regelgeving, daarmee dus van politieke keuzes die gemaakt worden. Uiteraard spelen andere factoren zoals economische en sociaal-culturele ontwikkelingen een belangrijke rol, maar ook de leiderschapsstijlen, en cultuur binnen de organisatie zijn van belang voor de wijze waarop de organisatie zich ontwikkelt. Zowel omgevingsinvloeden als interne ontwikkelingen kunnen aanleiding zijn om de koers van een organisatie aan te passen. Het is goed om daar eens nader onderzoek naar te doen, zodat je inzicht verwerft in de vraag in hoeverre omgevingsinvloeden kansen of bedreigingen bieden voor de organisatie. Interessant is dan te onderzoeken welke interventies hierop ingezet kunnen of moeten worden.

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies