Vak: Majorstage Voeding en Vitaliteit credits: 30

Vakcode
VDVH14VVM
Naam
Majorstage Voeding en Vitaliteit
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
J. de Vries
Werkvormen
  • Intervisie
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • CGI - Overige toetsing

Leeruitkomsten

 Vakinhoudelijk handelen
  1. De student zet op systematische wijze een potentieel effectieve interventie op ter bevordering van een gezonde leefstijl (1.1;1.2);
  2. De student begeleidt, adviseert en motiveert groepen cliënten tijdens de uitvoering van een interventie (1.3-1.5);
  3. De student ontwikkelt/reviseert een voorlichting voor een groep leken (patiënten, cliënten, consumenten, klanten) en voert deze uit (1.3);
  4. De student adviseert een groep professionals over een relevante voedingskundige vraagstelling (afkomstig uit de praktijk) volgens de richtlijnen voor evidence based handelen (2.22);
  5. De student ontwerpt in afstemming met andere relevante professionals een gezamenlijk beroepsproduct (behandeling, interventie, product, dienst) (IPE).
 
Communicatie
  1. De student communiceert – zowel schriftelijk als mondeling – helder, eenduidig en correct (2.1);
  2. De student toont adequaat om te gaan met het geven en ontvangen van feedback (2.1).
 
Professionaliteit
  1. De student integreert kennis en cultuursensitieve vaardigheden in het handelen en de communicatie binnen de professionele omgeving (C2);
  2. De student reflecteert op het eigen handelen en dat van anderen zoals cliënten, klanten, begeleiders, collega's, andere professionals en zakelijke partners (2.21);
  3. De student demonstreert een kritische grondhouding ten aanzien van het eigen vakgebied en de beroepspraktijk, verwoordt haar mening en vertaalt deze naar alternatieven (2.21; 2.22);
  4. De student neemt verantwoordelijkheid voor de beroepsuitoefening en laat in de stage zelfstandigheid, initiatief en flexibiliteit zien (2.18).
 
Management en organisatie
  1. De student (ontwikkelt), analyseert en waardeert een deel van het beleid van de organisatie en stelt deze eventueel bij (2.14);
  2. De student (ontwikkelt), analyseert en waardeert een deel van de kwaliteitszorg van de organisatie en stelt deze eventueel bij (2.17).
 
Ondernemerschap en marketing
  1.  De student toont aan dat zij op een correcte wijze het netwerk van de opdrachtgever kan inzetten, benutten en eventueel uitbreiden ten behoeve van het realiseren van producten of diensten (2.9).
 
Het staat studenten vrij om aanvullende leeruitkomsten (uit andere majorstages VD) die niet onder de leeruitkomsten van de gekozen majorstage vallen, vooraf toe te voegen aan het leerplan. Denk hierbij aan het toevoegen van individuele begeleiding aan een majorstage Voeding en vitaliteit. De bijbehorende leeruitkomsten worden dan ook toegevoegd aan het beoordelingsformulier en e.e.a. wordt dus ook meegenomen in de beoordeling.
 

Inhoud

De student ontwikkelt een theoretisch goed onderbouwde voedingsinterventie, gericht op gezondheidsbevordering of preventie, of past een bestaande interventie aan.
Oefenen in het toekomstige beroep met als doel ontwikkeling tot beginnend beroepsbeoefenaar.

Toetsing
De procedure voor het beoordelen van de student bestaat uit drie opeenvolgende stappen:
1. Beoordeling stage door praktijkbegeleider en docentbegeleider.
    a. Voldoende: door naar stap 2
    b. Onvoldoende: stage herkansen
2. Controle voldoen aan leeruitkomsten in reflectie en bewijsmaterialen door onafhankelijk beoordelaar.
    a. Voldoende: door naar stap 3
    b. Onvoldoende: reflectie en/of bewijsmaterialen herkansen, CGI (Criterium Gericht Interview) wordt feedbackgesprek
3. Controle voldoen aan leeruitkomsten in CGI.
    a. Voldoende: stage is afgerond 
    b. Onvoldoende: CGI herkansen

Instapvoorwaarden
Voor aanvang van de majorstage dient de student jaar 2 en blok 3.1 en 3.2 te hebben afgerond, met uitzondering van 2 keuzemodules. De student moet dus minstens 84 EC's in de hoofdfase van de opleiding Voeding en Diëtetiek hebben behaald. 
 
Indien de student dit studieonderdeel in het buitenland doet gelden de volgende aanvullende voorwaarden:
-           één van de keuzemodules in jaar 2 of 3 dient de keuzemodule Crossing Borders (VDVB20KCB) te zijn.
-           student dient een schriftelijk verzoek in bij de SLB-er waarin hij/zij motiveert waarom hij/zij dit studieonderdeel in het buitenland wil doen en waarom hij/ zij meent hiervoor geschikt te zijn.
-           de SLB-er overlegt met de student of dit studieonderdeel in het buitenland past in zijn / haar situatie.

Combi traject met bachelorscriptie
Studenten hebben de mogelijkheid de majorstage en de bachelorscriptie op één praktijkadres te combineren. De tijd wordt verdeeld over beide studieonderdelen. De planning gaat in overleg. De student schrijft de bachelorscriptie eventueel alleen. De beoordeling van beide onderdelen is hetzelfde als in de situatie dat de studieonderdelen achtereenvolgens worden doorlopen.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies