Vak: Digitalisering: mensenrechten en ethiek credits: 5
- Vakcode
- XRDP21DME
- Naam
- Digitalisering: mensenrechten en ethiek
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.O. Visser
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Digitalisering: mensenrechten en ethiek - Opdracht
Leeruitkomsten
Organiseren niveau 2 LU4
Leeruitkomst: De student onderzoekt eigen normen, waarden en overtuigingen; dit leidt tot keuzes in het professioneel handelen en de professionele loopbaan.
Inhoud
Bij Digitalisering: mensenrechten en ethiek in de module Recht & ICT gaat de student bij het onderdeel ethiek nader in op hoe hij of zij omgaat met dilemma’s die inherent zijn aan informatisering en technologie zoals artificiële intelligentie of robotica. Hoe maak je een verantwoorde keuze voor een nieuwe technologie of wanneer zijn voor de student deze technologische risico’s acceptabel?
Een van de vragen die hierbij aan bod komt is de klassieke vraag: ‘Kunnen machines denken?’ Dit en andere vragen bespreken we aan de hand van bekende gedachtenexperimenten zoals de Turing Test en het Chinese Room Argument. Aan de hand van actualiteiten verkrijgt de student inzicht in de (juridische en maatschappelijke) verantwoordelijkheden die bij mensen en artificial intelligence een rol spelen.
De student gaat hiermee ook zelf aan de slag door het ontwerpen van regels of een gedragscode voor AI of robots. Het ontwikkelen van deze regels of gedragscode geeft de student behalve inzicht in zijn of haar eigen oordelen en handelen ook inzicht in dat van anderen. Dit inzicht is bepalend voor de ontwikkeling tot een integere en ethisch verantwoordelijke juridische professional.
Een van de vragen die hierbij aan bod komt is de klassieke vraag: ‘Kunnen machines denken?’ Dit en andere vragen bespreken we aan de hand van bekende gedachtenexperimenten zoals de Turing Test en het Chinese Room Argument. Aan de hand van actualiteiten verkrijgt de student inzicht in de (juridische en maatschappelijke) verantwoordelijkheden die bij mensen en artificial intelligence een rol spelen.
De student gaat hiermee ook zelf aan de slag door het ontwerpen van regels of een gedragscode voor AI of robots. Het ontwikkelen van deze regels of gedragscode geeft de student behalve inzicht in zijn of haar eigen oordelen en handelen ook inzicht in dat van anderen. Dit inzicht is bepalend voor de ontwikkeling tot een integere en ethisch verantwoordelijke juridische professional.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Instituut voor Rechtenstudies