Vak: Sportbusiness credits: 5

Vakcode
ASVA21ISD
Naam
Sportbusiness
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
P. Reimert
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Projectonderwijs
  • Werkcollege
Toetsen
  • Sportbusiness - Professioneel product

Leeruitkomsten

De module draagt bij aan de Ad Sport leeruitkomst ontwerpen en begeleiden

De Ad sport professional coördineert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen. De Ad sport professional initieert deze projecten en voert deze beweegprogramma’s samen met anderen en onder begeleiding uit en is daarbij in staat om naar gelang de situatie een uitvoerende en coördinerende rol te vervullen op tactisch en operationeel niveau


Na het volgen van deze module kun je:
  • Een product of dienst door ontwikkelen op basis van prototyping;
  • Je product / dienst aan laten sluiten op de kenmerken van je doelgroep;
  • Een passend businessmodel uitwerken met behulp van het business model canvas
  • Een product of dienst onder de aandacht brengen van je potentiële klanten met behulp van de customer journey.
 

Inhoud

Op basis van creativiteit en ervaringen in de sportwereld wordt alleen of in tweetallen een idee ontwikkeld en gepresenteerd in de vorm van een innovatief sportproduct of dienst. Deze innovatie kan in opdracht van een sportorganisatie worden ontwikkeld of volledig zelfstandig vanuit een (fictief) eigen bedrijf.

In dit vak bedenk, ontwerp, ontwikkel en vermarkt je dus een innovatief sportproduct of -dienst. De eerste weken ga je voornamelijk op zoek naar een gat in de markt waar jij met je innovatie op in kunt spelen. Je brengt de markt in kaart op basis van research en ontwikkelt een eerste prototype die je pitcht bij de docent voor een Go / No Go. Je eerste prototype test je vervolgens in de praktijk bij de doelgroep waarna je de feedback verwerkt tot een vernieuwd prototype. Dit herhaal je totdat het MVP (minimum viable product) is ontwikkeld. Tevens werk je het business model uit waarmee je het product (fictief of daadwerkelijk) op de markt kunt brengen.

De activiteiten tijdens dit blok zijn gebaseerd op durf, creativiteit, doorzettingsvermogen, visie en vooral AANPAKKEN (oftewel een ondernemende houding). Het heeft de missie te inspireren en je in staat te stellen om plannen daadkrachtig ten uitvoer te brengen. Het draait om enthousiastelingen die samenkomen, creatieve ideeën delen, teams vormen, producten ontwikkelen. Kortom, je maakt kennis met ondernemen. We gaan gedurende dit vak niet leren door praten, maar leren door doen!

Om tot een innovatief sportproduct te kunnen komen, zijn er elke week vier contacturen onder begeleiding van een docent. Daarnaast spar je zelfstandig met zelfgekozen experts in het werkveld. Tevens is er tijd nodig om afspraken te maken met opdrachtgevers / klanten / stakeholders. Inhouden en activiteiten zijn grotendeels gebaseerd op de methodieken van Design Thinking en Effectuation.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies