Vak: Marktverkenning/potentie credits: 5

Vakcode
CELB23MVK
Naam
Marktverkenning/potentie
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
R.H. Peeks
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Marktverkenning/potentie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Student is in staat om de markt te kunnen afbakenen waarop de organisatie actief is op basis van het voorliggende marketing/businessvraagstuk.
Het kunnen opstellen van een goed onderbouwd deskresearchplan.
Het beschrijven van de branche waarin de organisatie opereert met daarnaast relevante aspecten en ontwikkelingen.
Het identificeren van klantsegmenten en klantbehoeften en dit sector-specifiek (culltuur).
Het identificeren van concurrenten en beschrijven hoe concurrenten inspelen op klantbehoeften.
Relevante conclusies uit een analyse trekken waarbij beschreven wordt welke betekenis de uitkomsten van de marktverkenning hebben voor de (strategisiche) executie.
Student is in staat op een goede leesbare powerpoint presentatie als verslaglegging een presentatie te geven specifiek voor dit onderdeel.

Inhoud

Semester 5 bestaat uit: het uitvoeren van een marktverkenning, het bouwen van  een prototype, het testen van dit prototype en het opstellen van een ondernemingsplan samen met het bouwen van de off- en online communicatie.

Dit onderdeel bestaat uit het uitvoeren van een marktverkenning. De marktverkenning dient te bestaan uit de componenten branche, klanten en concurrenten. Deze componenten worden in kaart gebracht door het uitvoeren van deskresearch, eventueel aangevuld met expertinterviews. De markt en het bijbehorende marketingvraagstuk worden voor ieder studiejaar bepaald door de organisatie waarmee wordt samengewerkt en de docenten van dit semester.

Belangrijk te weten: deze minor schrijft geen literatuur voor, de student(en) of teams van studenten bepalen zelf welke bronnen, literatuur, whitepapers of anders gebruikt moeten worden ter onderbouwing en/of visualisatie van het project. Voorop staat niet de theoretische onderbouwing maar de haalbaarheid van het business/marketing concept onderbouwd met feiten. Student (en) dienen zelfstandig - zoals bij een scriptie - deze minor uit te voeren en worden daarop ook beoordeeld.

Beroepsproduct PPT of Word doc marktverkenning dient ingeleverd te worden bij de begeleidende docent.

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance