Vak: Eindopdracht Marktonderzoek credits: 10

Vakcode
CEMB19EMO
Naam
Eindopdracht Marktonderzoek
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.T. Uitslag
Werkvormen
  • Action learning
Toetsen
  • Eindopdracht Marktonderzoek - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:
De student:
  • voert een diepgaande analyse uit van een praktijkprobleem voor een externe opdrachtgever;
  • stelt naar aanleiding van de probleemanalyse een centrale vraag op;
  • formuleert onderzoeksvragen ter beantwoording van de centrale vraag;
  • kan een conceptueel model opstellen inclusief theoretisch kader;
  • maakt een goed onderbouwde keuze voor het uit te voeren onderzoek ter beantwoording van de onderzoeksvragen;
  • kiest passende bronnen voor deskresearch;
  • maakt een bij het onderzoek passende vragenlijst;
  • kiest de respondenten op een goede manier en besteedt aandacht aan de representativiteit;
  • kiest de bij het onderzoek best passende methode of techniek;
  • kan zelfstandig de bij de analyse van data benodigde statistische bewerkingen kiezen en uitvoeren;
  • kan interviews categoriseren m.b.v. een kruistabel;
  • besteedt in de rapportage goed en volledig aandacht aan betrouwbaarheid, validiteit en nauwkeurigheid van de resultaten;
  • rapporteert de onderzoeksresultaten zo dat de opdrachtgever alle benodigde informatie krijgt;
  • presenteert de resultaten, conclusies en aanbevelingen en advies voor vervolgonderzoek op heldere wijze;
  • onderbouwt eventuele afwijkingen van de onderzoeksopzet en besteed aandacht aan consequenties van die afwijkingen.

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
De praktijkopdracht Marktonderzoek is een individuele opdracht.
U gaat een marktonderzoek opzetten en uitvoeren voor een opdrachtgever. Dit mag uw werkgever zijn, maar dat is niet verplicht.
In de eerste week van deze module gaat u met uw opdrachtgever in gesprek. Doel van dat gesprek is het vaststellen van de aanleiding voor het onderzoek (het marketingvraagstuk). Welke vraag leeft er bij uw opdrachtgever en welk marketingprobleem ligt er aan ten grondslag.
Uw onderzoek gaat een bijdrage leveren aan het oplossen van dit marketingprobleem.
Als u het praktijkprobleem voldoende helder in beeld heeft, kunt een managementvraag, een centrale vraag, de deelvragen en onderzoeksvragen voor uw onderzoek opstellen. Ook stelt u de te gebruiken theoretische modellen en het adviesmodel vast en maakt u een conceptueel model.
Om de centrale vraag, de deelvragen en de onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden bepaalt u de juiste methode van onderzoek.
In dit onderzoek bent u verplicht om kwantitatief onderzoek te gaan gebruiken. Dit kwantitatieve onderzoek wordt uitgevoerd door een van de 5 soorten enquêtes te gebruiken. De verkregen data analyseert u door gebruik te maken van statistische technieken. Deze analyse moet leiden tot conclusies.
De uitkomsten van het onderzoek presenteert u in de vorm van een infographic.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op de blackboard site van CE-dt of de blackboard course.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance