Vak: Domein Marketing 5 credits: 5

Vakcode
CEVB22MKT5
Naam
Domein Marketing 5
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
B. Volders
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Consumentengedrag 5 - Overige toetsing
  • PPG-skills 5 / interviewen en storytelling - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Consumentengedrag:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om consumentengedrag te analyseren en te begrijpen, en waardevolle consumenteninzichten toe te passen in marketingbeslissingen. De student kan consumentengedrag interpreteren, segmenteren en relevante marketingstrategieën ontwikkelen. Deze vaardigheden stellen de student in staat om effectief in te spelen op de behoeften en voorkeuren van consumenten, en waardevolle bijdragen te leveren aan marketing- en verkoop gerelateerde functies binnen commerciële economie.

Storytelling:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om effectieve storytellingvaardigheden toe te passen binnen commerciële economie. De student kan boeiende verhalen ontwikkelen, aanpassen aan verschillende doelgroepen en kanalen, en storytelling inzetten als een krachtige marketingtool. Deze vaardigheden stellen de student in staat om merkidentiteit op te bouwen, klantrelaties te versterken en effectieve marketingboodschappen over te brengen.

 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Consumentengedrag
Waarom is de E-bike zo'n succes en waarom flopte de groene ketchup van Heinz en de Evian 'water filled BH'?
Het echt begrijpen en doorgronden van de consument is van groot belang voor een goede marketeer.
'Ga erop uit! Praat met mensen, observeer, wat mensen van belang vinden, waar worden ze blij van, wat zijn hun zorgen? 
De vraag die telkens centraal staat bij consumentengedrag is: ‘welke factoren spelen een rol in het gedrag van consumenten en hoe kun je dat gedrag beïnvloeden?’
Maar ook: 'waarom consumeren we met zijn allen zoveel? Wat is het effect van onze consumptie op de wereld om ons heen?
De ethische kant van consumeren komt dus ook aan bod.
En wat doe je zelf en hoe verhoud jij je tot het onderwerp en wat betekent dat voor jouw rol als marketeer?
We zetten je dus ook echt aan het denken! En we hebben jouw talent en denkkracht nodig want goed onderwijs maak je samen.
Het verkrijgen van klantinzichten en het hebben van een diep de beïnvloeding van de consument behandelen we dus in de volle breedte.

In 7 weken komen diverse thema’s op het gebied van consumentengedrag aan bod in interactieve workshops. 
Thema’s als persoonlijkheid, lifestyle, waarneming, verandering van attitude, het effect van de sociale omgeving passeren de revue.
Onderwerpen die in alle literatuur staat van consumentengedrag. 
Tijdens de bijeenkomsten (en in de vorm van opdrachten) ga je daarmee actief aan de slag.
Je past de theorie dus direct toe omdat je dan het meeste leert. 

Storytelling
Een corporate of brandstory is een gemakkelijke en krachtige manier om te communiceren over wie je bent, waar je als organisatie voor staat, waar je vandaan komt en waar je naar toe gaat. Een goede story zorgt voor verbinding tussen merk of organisatie en stakeholders.
In deze module leer je technieken om een verhaal te vangen en te vertellen. Voor een zelfgekozen bedrijf ontwikkel je in een groep van 3-4 personen een digital story  en presenteert dit in een passende en aansprekende vorm. Daarnaast verdiep je je in het onderwerp en schrijft een whitepaper en een persoonlijk verhaal.
Daarnaast maak je nog twee individuele opdrachten. Deze lever je digitaal (mailen) in bij je docent.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.