Vak: Domein Onderzoek 6 credits: 5

Vakcode
CEVB23DIMONZ6
Naam
Domein Onderzoek 6
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
N. Doornbos
Werkvormen
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Data science 6 / CRM - Overige toetsing
  • Onderzoek 6 / webanalytics - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

CRM:
Na dit studieonderdeel kan de student:
  • de interne omgeving in relatie tot de klantfocus van een bedrijf beschrijven, analyseren en conclusies trekken in de vorm van sterktes en zwaktes (DC03);
  • Secundair bronnen onderzoek doen op basis van een database (DC02)
  • Ontwikkelen van marketing beleid (DC04).
  • Uitvoeren van marketing beleid (DC05)
  • Zelfsturende competentie t.a.v. opdrachten (DC05)

Webanalytics:
Door het behalen van deze leeruitkomst is de student in staat om webanalytics-gegevens te analyseren en te gebruiken om digitale marketingstrategieën te optimaliseren binnen commerciële economie. De student kan webanalytics-tools toepassen, gegevens interpreteren, kansen en knelpunten identificeren en aanbevelingen formuleren voor het verbeteren van digitale marketingprestaties. Deze vaardigheden stellen de student in staat om effectief digitale marketinginspanningen te meten, te analyseren en te optimaliseren op basis van datagestuurde inzichten en bij te dragen aan het behalen van marketingdoelstellingen binnen commerciële economie.

.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud
CRM
Big Data is op zich een term die aan inflatie onderhevig is en daarbij is het haast wel onmogelijk om een leeromgeving te creëren die beschikt over grote datasets waarop je datamining in al zijn vormen kan toepassen. Maar wat blijft is het kunnen hanteren van data en deze voorbewerken voordat er analyses op plaats vinden. Het maakt dan niet uit hoe groot de dataset is. In deze cursus gaan we dat doen met behulp van Power BI, een interactieve tool voor het visualiseren van data.

Webanalytics
De kern van dit studieonderdeel is studenten bekend maken met de werking van digital analytics en het benutten van de kracht van data gedreven marketing. Met gebruikmaken van het Analytics account van de Google Merchandise Store maken de studenten kennis met de diverse functionaliteiten en beschikbare data binnen een analysetool. Voor diepere inzichten in het gebruik van data en de relevantie daarvan worden diverse hoofdstukken uit het basisboek Digital Analytics behandeld. Uiteindelijk biedt de geboden stof voldoende basis voor het behalen van het certificaat Google Analytics voor Beginners.
Er volgt een digitaal Multiple Choice (MC) tentamen. De vragen worden gesteld op basis van het studiemateriaal. In de planning staat aangegeven welke hoofdstukken en paragrafen uit de boeken behandeld gaan worden. 
Het niet afronden van het tentamen of hertentamen met een voldoende heeft als consequentie het opnieuw volgen van het vak in het volgende collegejaar.
 
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course.
 
 

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance