Vak: Domein Onderzoek 3 credits: 5

Vakcode
CEVP21ONZ3
Naam
Domein Onderzoek 3
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
T.J. Fischer
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • BCN 3 / projectrapportage - Overige toetsing
  • Commerciële accountability / ondernemingsplan - Computer, organisatie ToetsCentrum
  • Engels 3 / marketinggame - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • KOERS BEPALEN; De CE’er zet de commerciële koers uit. Dit doet hij op basis van zijn visie, de kansen die hij in de markt ziet en het duurzame concurrentievoordeel van de organisatie waarin hij werkzaam is. Omdat hij niet in een vacuüm werkt is de CE’er een bruggenbouwer die zowel kennis als mensen verbindt.
  • WAARDE CREËREN ; De CE’er geeft invulling aan de commerciële koers door duurzame waarde te creëren voor zowel de klant, de organisatie en de maatschappij. Dit doet hij op basis van analyse van data en onderzoek, gericht op het meten van het daadwerkelijk gedrag van de klant. Hij weet deze analyse te vertalen naar een aanpak.
  • BUSINESS DEVELOPMENT; De CE’er ontwerpt in co-creatie met stakeholders onderscheidende en/of vernieuwende concepten en verdienmodellen voor de optimalisatie van waarde voor alle relevante stakeholders. Hij anticipeert op en/of initieert veranderingen en verkrijgt draagvlak van de stakeholders gedurende het ontwikkelproces.
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21st-century skills:
  • Creativiteit
  • Samenwerken
  • Initiatief
  • Doorzettingsvermogen
  • Aanpassingsvermogen
  • Communicatief
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Commercieel bewustzijn
  • Leiderschap
  • Nieuwsgierigheid
  • Kritisch denken
Leeruitkomsten:

Commercial accountability:
Na deze periode kan de student:e
  1. het financiële gedeelte van een ondernemingsplan opstellen
  2. de financiële structuur van een onderneming beoordelen
  3. berekeningen maken ten aanzien van financiële rekenkunde
  4. rekenschap af leggen voor commerciële keuzes
Projectrapportage:
Domeincompetenties o.b.v. landelijk profiel op blokniveau. (Keuze uit koers bepalen, waarde creeren, business  development en realiseren)
Realiseren

Toelichting (keuze uit leeropbrengsten per domein) (uit NVAO-tekst)
REALISEREN:
• De CE’er is ondernemend en onderzoekt innovatieve en duurzame oplossingen.
De CE'er heeft overzicht over taken en kan goed communiceren. Communicatie is hierbij gericht op het commitment van stakeholders. De CE'er heeft het vermogen om belangen en interesses van verschillende partijen met elkaar te verbinden en stakeholders het eigen belang te laten herkennen in het resultaat.
De CE'er let op de details en maakt het af. De CE'er is in staat onder hoge druk en binnen gestelde deadlines naar het resultaat toe te werken.

Leerwegonafhankelijke leeruitkomsten (ongeveer 4 per vak):
Je bent in staat om in groepsverband op professionele wijze een onderzoeks-, evaluatie- en adviesrapport op te stellen, zakelijk geschreven en volgens rapportvoorschriften van BCN.

De student kan:
  • de eisen voor duidelijk formuleren benoemen en toepassen in een zakelijke tekst;
  • de eisen voor een goede structuur in een zakelijke tekst benoemen en toepassen;
  • met zijn of haar projectgroep gezamelijk een goede, complete rapportage schrijven en netjes vormgeven aan de hand van alle BCN-eisen voor de verschillende rapportonderdelen, over een commercieel onderwerp

Engels:
Door het behalen van deze leeruitkomst kan de student effectief deelnemen aan marketinggames, marketingkennis toepassen op praktijksituaties en geïnformeerde beslissingen nemen op basis van gegevens en marktinzichten. De student ontwikkelt kritisch denken, teamwerk en communicatievaardigheden die essentieel zijn voor succes in marketinggerelateerde functies binnen uiteenlopende bedrijfsomgevingen.

 


 

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Commercial accountability:
Accountability betekent letterlijk rekenschap afleggen. Binnen een bedrijf kun je verantwoordelijk zijn voor commerciële activiteiten. Dit betekent dat je commerciële plannen maakt en deze uitvoert. Commercial Accountability betekent dat je niet alleen verantwoordelijk bent voor de activiteiten, maar ook rekenschap aflegt voor resultaten uit die activiteiten. Verantwoordelijk zijn en rekenschap afleggen voor commerciële beslissingen, investeringen, avtiviteiten en de resultaten vatten we samen met de term Commercial Accountability.
Dit eerste jaar beginnen we met het ondernemingsplan en gaan we werken aan financieel-economisch inzicht;
  • plannen van commercieel economische gerelateerde activiteiten
  • onderbouwen van commerciële keuzes, gericht op marketing, verkoop, adverteren, communicatie, etc. en
  • rekenschap afleggen voor die gemaakte zakelijke commerciële keuzes
en leer je opstellen en beoordelen van
  • een financieel-economisch onderbouwd ondernemingsplan
  • financiële overzichten, zowel als begrotingen als feitelijk
  • rapportages, zoals jaarverslagen, ratioanalyse, etc.
  • activiteiten gericht op het verkrijgen van financiering voor projecten

Projectrapportage:
Toetsvorm en organisatie: O (Opdracht)  /  Cijfer, groepscijfer
In blok 3 gaan we bij BCN in op allerlei facetten van het opstellen van een groepseindrapportage. Aan het eind van het blok stel je als projectgroep een adviesrapport op, met daarin jullie bevindingen wat betreft de game en jullie aanbevelingen voor als je als projectgroep nog een keer zo'n game zou spelen. Dat advies geef je aan het 'management' van de projectgroep (dat zijn jullie zelf...).  
EC's: 2 EC's
SBU: 56 uur

Engels:
Studenten oefenen met het vergaderen in het Engels met behulp van het idioom dat hen aangereikt is. Ze bespreken daarbij in vergadervorm de voortgang van de simulatiegame, resultaten, verbeterpunten, toekomstplannen etc.
Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of de blackboard course