Vak: Studio 4 credits: 10
- Vakcode
- DBVB23STU4
- Naam
- Studio 4
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- S.A.M. Maring
- Werkvormen
-
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Werkbespreking - Werkbespreking
Leeruitkomsten
Proces
Product - De student is steeds meer in staat om in het beeld een eigen handschrift te ontwikkelen - Het werk toont focus op de (hedendaagse) kunstpraktijk en de student kan dit toelichten. - De student kan het werk in een actuele (maatschappelijke) context plaatsen en dit toelichten en beargumenteren. - De student maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn en waar een koers voor jaar 3 in valt af te leiden. - De student leidt zelf de evaluatie in en weet hierbij een reflectief, coherent en verdiepende toelichting te geven. |
Inhoud
Hoofddomein: De student leert tijdens Studio in jaar 2 een start te maken met het eigen beeldende proces, dit zal centraal staan. De student werkt op de academie of op een externe locatie. Het experimenteren met inhouden, contexten en materialen/technieken is leidend. Hierbij onderzoekt de student hoe de opgedane kennis (zowel inhoudelijk als qua technieken) in de beeldende vakken zich verhouden tot het eigen beeldende proces en ontwikkeling hierin. Het zelfstandig onderzoeken en reflecteren wordt hier belangrijker. De student wordt afwisselend begeleidt door 3 docenten die door middel van 1 op 1 gesprekken, groepsgesprekken en oefeningen het beeldende proces van de student in de gaten houden en hier sturing aan kunnen geven. Daarnaast wordt verwacht dat de student met andere en studenten ook het werk en proces bespreekt, afhankelijk van waar het werk of het proces op dat moment om vraagt. In dit semester moeten de contouren van een eigen artistieke koers zichtbaar zijn geworden en weet de student hierin een brug te maken naar jaar 3. Daarnaast maakt de student, in overleg met de begeleidende docenten, in dit semester een keuze voor een begeleidende docent in jaar 3. Belangrijke begrippen: Beeldend onderzoek, fascinatie, onderwerp, bronnen, concept, relatie met andere kunstenaars, voorkeur, idee, research, keuze/selectie, beeldproductie, Beeldprofiel, vorm, functie, functionaliteit, betekenis, transfer, medium, materiaal, techniek, handeling, positionering, interculturele en maatschappelijke alertheid en bewustwording. Materiaal/techniek: De student onderzoekt verschillende materialen en technieken, het eigen beeldend proces is hier leidend in. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de werkplaatsen gebruikt en een actieve, onderzoekende en assertieve houding hierin aanneemt. |
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva