Vak: Studio 5 credits: 5

Vakcode
DBVB23STU5
Naam
Studio 5
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
S.A.M. Maring
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Werkbespreking - Werkbespreking

Leeruitkomsten

Proces
  • Je produceert beeldend werk overeenkomstig het aantal studiepunten dat daarvoor is opgenomen.
  • Je werkt op de gegeven tijden op Minerva, daarbuiten op een zelf georganiseerde werkplek.
  • Je onderzoekt en experimenteert met verschillende materialen en technieken en kan deze inzetten in je proces.
  • Je kan zelfstandig een eigen, authentiek, artistiek onderzoek beginnen en voortzetten.
  • De begeleidingsgesprekken zijn verwerkt in processtappen.
  • Je durft onzekerheden en/of het grijze gebied toe te laten als factor in je artistieke proces. ‘Je bent op je gemak met ongemak’. 
  • Je kan verbindingen maken tussen je artistieke praktijk, de context van deze praktijk en je rol als maker-educator en kan hierover in gesprek gaan.
  • Je kan de eigen ontwikkeling toelichten.
  • Je gebruikt het beeldprofiel in het artistieke proces en kan de keuzes daarin beargumenteren. 
  • Je houdt een procesboek/schetsboek bij.
  • Je kan het eigen werk in een hedendaagse beeldende context plaatsen.
  • Je bent je bewust van de culturele, maatschappelijke en inhoudelijke context van je werk en kan hierop reflecteren.
  • Je ontwikkelt een genereuze praktijk waarbij ontdekkingen, vragen en kwesties met anderen worden gedeeld en waar je actief deelneemt aan het geheel
Product/presentatie
  • Je bent in staat om in het beeld een eigen handschrift te ontwikkelen.
  • Je werk toont focus op de (hedendaagse) kunstpraktijk en je kan dit toelichten.
  • Je kan het werk in een actuele (maatschappelijke) context plaatsen en dit kun je toelichten en beargumenteren.
  • Je maakt een presentatie voor de werkbespreking waarin mogelijke verbanden en artistieke koers zichtbaar zijn en weet hierop te reflecteren.
  • Je leidt zelf de  evaluatie in en weet hierbij een reflectief, coherent en verdiepende toelichting te geven.

Inhoud

Hoofddomein:    
Het eigen beeldende proces staat centraal, de student werkt op de academie of op een externe locatie. Het experimenteren met inhouden, contexten en materialen/technieken is leidend. Hierbij borduurt de student voort op de kennis en onderwerpen die in jaar 2 zijn opgedaan. In semester 5 wordt verwacht dat de student dit (nog) meer naar zich toetrekt en het eigen maakt. De verdieping opzoekt zowel op het gebied van techniek/materiaal als inhoudelijk. Het zelfstandig onderzoeken en reflecteren wordt hier belangrijker.
De student wordt begeleid door 1 docent die gedurende de komende twee jaar het proces en de voortgang van de student in de gaten houdt. Daarnaast wordt verwacht dat de student met andere docenten (en studenten) ook het werk en proces bespreekt, afhankelijk van waar het werk of het proces op dat moment om vraagt.
Naast de gesprekken met docenten dient de student betekenisvol aanwezig te zijn, dit betekent actief deelnemen in de leer-community, bijdragen aan presentaties en gesprekken en een actieve rol vervullen.
Hiernaast schrijft de student een thematisch essay (Context + Artistiek) bij Vanessa, waarin de student een hedendaags thema bespreek een verbindt met diens eigen artistieke praktijk. Hiermee krijgt de student grip op het werk en het proces en leert hier woorden aan te kunnen geven. De student wordt verwacht dit ook te bespreken en te delen bij Artistiek onderzoek.

Belangrijke begrippen:
Beeldend onderzoek, contextualisering, fascinatie, onderwerp, bronnen, concept, relatie met andere kunstenaars, voorkeur, idee, research, keuze/selectie, zelfstandigheid, verdieping, actief, beeldproductie, beeldprofiel, vorm, functie, functionaliteit, betekenis, transfer, medium, materiaal, techniek, handeling, positionering, interculturele en maatschappelijke alertheid en bewustwording.

Materiaal/techniek: 
De student onderzoekt verschillende materialen en technieken, het eigen beeldend proces is hier leidend in. Er wordt verwacht dat de student zelfstandig de werkplaatsen gebruikt en een actieve, onderzoekende en assertieve houding hierin aanneemt.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie Minerva