Vak: Onderzoek & Innovatie 2 credits: 5

Vakcode
FYVB24OI2
Naam
Onderzoek & Innovatie 2
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
M. van Ark
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkvorm 1
Toetsen
  • Groepsopdracht - Verslag
  • Presentatie - Presentatie
  • Voorwaardelijke opdracht - Presentatie

Leeruitkomsten

Leeruitkomsten
  • 1BD-KD/W 3. De student kan in samenwerking met een medestudent binnen het EBP onderwijs verschillende informatiebronnen raadplegen om voor een enkelvoudig gezondheidsprobleem het beste “bewijs” op te sporen in de literatuur (zoekstrategie).
  • 2BD-KD/W 9. De student kan binnen het EBP onderwijs methodologische en statistische aspecten uit een artikel, zoals het herkennen en verwoorden van het toegepaste onderzoeksdesign, de centrum- en spreidingsmaten, significantie van resultaten, correlatie en de interpretatie van grafieken en figuren beoordelen en verwoorden aan derden.
  • 2BD-KD/W 12. De student kan onder supervisie van de EBP docent resultaten van wetenschappelijk onderzoek op validiteit en bruikbaarheid beoordelen aan hand van de door de opleiding aangereikte criteria.
  • 2BD-KD/W 15. De student kan in samenwerking met medestudenten en/of onder supervisie van de EBP docent ten aanzien van een patiënten probleem de 5 stappen van EBP toepassen (Sackett).
  • 2BD-KD/W 16. De student kan in samenwerking met medestudenten en/of onder supervisie van de EBP docent ten aanzien van een patiënten probleem Shared Decision Making toepassen.
  • 2BD-KD/W 32. De student kan zelfstandig een mondelinge presentatie geven t.b.v. informatieoverdracht aan medestudenten.
  • 2BD-KD/W 17. De student kan in samenwerking met medestudenten en/of onder supervisie van de EBP docent een expliciet evidence based behandelplan opstellen ten aanzien van een patiënten probleem. 
  • 2BD-KD/W 18. De student kan in samenwerking met medestudenten en/of onder supervisie van de EBP docent op systematische wijze wetenschappelijke evidentie gebruiken tijdens het klinisch redeneerproces ten aanzien van een patiënten probleem.
  • INT 1CD-C. De student kan in een onderwijssituatie de informatie uit Engelstalige vakliteratuur interpreteren en uitleggen aan medestudenten.
  • INT 1CD- FH. De student kan in een onderwijssituatie zijn fysiotherapeutisch handelen onderbouwen vanuit Engelstalige vakliteratuur.
  • 2BD-KD/W 14. De student kan in samenwerking met medestudenten en/of onder supervisie van de EBP docent wetenschappelijk artikelen over effectiviteit van therapievormen, inhoudelijk en wetenschappelijk interpreteren.
  • 2BD-KD/W 14 B: De student kan in samenwerking met medestudenten en/of onder supervisie van de EBP docent een review schrijven aan de hand van de door de opleiding aangereikte criteria.

Inhoud

Klanten en zorgverzekeraars verwachten van fysiotherapeuten dat zij optimale zorg verlenen. Het KNGF definieert optimale zorg, als zorg gebaseerd op het best beschikbare bewijs vanuit drie pijlers van Evidence Based Practice (EBP): Wetenschappelijke literatuur; Verwachtingen van de patiënt, Ervaring van de zorgverlener.
Door middel van Shared Decision Making (SDM) kan de fysiotherapeut deze 3 pijlers bij elkaar brengen en gezamenlijk met een patiënt tot een behandelplan komen. SDM is een methode van communiceren waarbij wederzijdse informatie-uitwisseling essentieel is.
Bij Onderzoek en Innovatie 2 gaat de student SDM toepassen, aan de hand van de 3 pijlers van EBP. De wetenschappelijke literatuur pijler wordt ingevuld door een review artikel te schrijven over de fysiotherapeutische behandeling, waarbij er systematisch gezocht wordt in de wetenschappelijke literatuur en waarbij er wordt gewerkt aan het juist interpreteren van de wetenschappelijke artikelen. De verwachtingen van de patiënt worden achterhaald door middel van een kwalitatief onderzoek. Voor de laatste pijler wordt de ervaring gebruikt die is opgedaan vanuit de fysiotherapie-opleiding en de praktijk. Aan het einde van het semester sluiten de studenten af met een SDM gesprek en een presentatie waarin ze hun SDM toelichten en verantwoorden tot welk behandelplan ze uiteindelijk zijn gekomen.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies