Vak: Digital sports credits: 5

Vakcode
HLVH24DSP
Naam
Digital sports
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. Nolles
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Opdracht
  • Werkcollege
Toetsen
  • Digital sports - Professioneel product

Leeruitkomsten

In deze keuzemodule staat een aantal leeractiviteiten centraal.
  • De student voert onderzoek uit in de beroepspraktijk op basis van design thinking. De student doorloopt, onder begeleiding en binnen gegeven kaders, de verschillende fases van design thinking of delen ervan en maakt daarbij gebruik van deels aangereikte methodieken om tot verbeteringen in deze beroepspraktijk te komen;
  • De student werkt samen in een (multidisciplinair) team en draagt bij met zijn of haar expertise. De student laat zien dat er verbinding wordt gezocht met andere vakgebieden. Daarnaast is er sprake van samenwerking met de omgeving (beroepspraktijk waarin ontwerp ontwikkeld wordt) waardoor collectieve doelen nagestreefd worden met behulp van (technologische) innovaties;
  • De student doet onderzoek naar eigen handelen en opvattingen. Daarnaast laat de student zien dat deze een kritisch en genuanceerde blik heeft ontwikkeld over de toepassing en het gebruik van technologie in de beroepspraktijk.

Competentieniveau: Hoofdfase

Inhoud

De wereld om ons heen verandert snel en de digitale transformatie speelt daarin een belangrijke rol. De digitalisering versnelt, automatisering neemt toe en disruptieve technologie doet hele bedrijfstakken en beroepsgroepen transformeren.

De module Digital Sports richt zich op digitale en technologische ontwikkelingen in de sport en het (bewegings-)onderwijs. Hoe ziet het tijdperk van digitalisering eruit, wat zijn de meest opvallende digitale ontwikkelingen in de sportbranche en het (bewegings)onderwijs, en in hoeverre is ‘jouw’ (sport)praktijk eigenlijk al “digital proof”?

In hoor- en werkcolleges vormt de methode van design thinking de belangrijkste rode draad in de module. We starten met een introductie van verschillende digitale thema’s, zoals: artificial intelligence, virtual- en augmented reality, esports, socials en quantified self, sensortechnologie. Er passeren voorbeelden revue (middels fysieke voorbeelden en videomateriaal) waarbij technologie ingezet wordt binnen de wereld van sport en onderwijs. Daarna doorlopen we gedurende de weken de verschillende fasen van design thinking, staan we stil bij de grondhoudingen die daarbij horen en gaan we veelal aan de slag. Naast deze hoor- en werkcolleges zullen er (afhankelijk van beschikbare mogelijkheden) gastcolleges zijn en brengen we een bezoek aan bijvoorbeeld een gymzaal van de toekomst en de MakerSpace van de Hanzehogeschool.

In (bij voorkeur multidisciplinaire) projectteams werken studenten aan een product voor de beroepspraktijk in de noordelijke regio. Daar verkennen ze de huidige stand van zaken en de gewenste situatie door middel van design thinking. Het projectteam werkt richting een innovatief ontwerp en werkt deze uit voor de beroepspraktijk. Daarnaast werken de studenten tijdens de gehele module aan de ontwikkeling van een kritische blik op de verschillende (ethische) aspecten van technologie in de beroepspraktijk. Kortom, bij deze keuzemodule leren studenten hoe je technologie en design thinking kan gebruiken om de beroepspraktijk te innoveren.

Er zal gewerkt worden met actuele literatuur in de vorm van artikelen, welke gepubliceerd worden op Blackboard. Onderwijs en begeleiding van de module zal grotendeels plaatsvinden op de Hanzehogeschool en waar mogelijk in het werkveld.

Tijdens de toetsing zullen de projectgroepen hun proces en product van innovatie overzichtelijk en professioneel weergeven in workshop vorm aan de andere projectgroepen. Daarnaast schrijft iedere individuele student een essay over de ethische aspecten en inzet van technologie in zijn of haar beroepspraktijk en reflecteert de student op zijn houding en ontwikkeling binnen de module.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Sportstudies