Vak: Module Ba Afstuderen credits: 30

Vakcode
HRDH1MOD-AFS
Naam
Module Ba Afstuderen
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
A.Y.T. Reidinga
Werkvormen
  • Afstudeeropdracht
Toetsen

Leeruitkomsten

HR kennis in de context Ba-A De afgestudeerde beschrijft een selectie van (internationale) hr-theorieën en concepten die actueel zijn en brengt daarin samenhang aan. Hij beargumenteert de keuze voor die selectie en gebruikt die voor het op te lossen hr-vraagstuk in de organisatie.
Onderzoeken Ba-B De afgestudeerde past, vanuit een gekozen onderzoekparadigma, de volgende stappen uit de onderzoekcyclus consistent toe: na een probleemanalyse formuleert hij een doelstelling, schrijft een theoretisch kader, eindigt daarin met een richtinggevende vraagstelling en kiest een passende onderzoeksmethode. Deze stappen worden consistent uitgevoerd en de student is transparant in de keuzes die hij hierbij gemaakt heeft.
Ba-C De afgestudeerde past, vanuit een gekozen onderzoekparadigma, de volgende stappen uit de onderzoekcyclus consistent toe: Hij ontwikkelt één of meerdere passende meetinstrumenten, verzamelt data en analyseert deze op een inzichtelijke wijze tot resultaten en trekt op basis van deze resultaten conclusies die aansluiten bij de geformuleerde vraagstelling.  Deze stappen worden consistent uitgevoerd en de student is transparant in de keuzes die hij hierbij gemaakt heeft.
Ba-D De afgestudeerde schat achteraf de waarde in van onderzoeks- dan wel praktijkkennis gelet op  praktische bruikbaarheid, betrouwbaarheid en validiteit.
Professioneel vakmanschap Ba-E Analyseren: de afgestudeerde analyseert een (advies)vraagstuk en de interne en externe context waarin dit vraagstuk zich afspeelt. Hij gebruikt daartoe verschillende bedrijfskundige en hr- modellen en concepten en komt tot een geaccepteerde probleemdefinitie.
Ba-F Adviseren: de afgestudeerde komt tot een inhoudelijk onderbouwd advies ter verbetering van een probleemsituatie, waarbij hij rekening houdt met de interne en externe context en geeft implementatie-overwegingen en -richtingen aansluitend bij zijn advies.
Ba-G Schriftelijk communiceren: de afgestudeerde brengt schriftelijk op een gestructureerde, heldere en overtuigende  wijze concepten, ideeën en meningen over waarbij hij in aanpak en formulering rekening houdt met degene(n) voor wie de tekst is bestemd.
Ba-H Mondeling communiceren: de afgestudeerde brengt mondeling op een heldere wijze concepten, ideeën en meningen over waarbij hij in aanpak en formulering rekening houdt met degene(n) voor wie de boodschap is bestemd; hij weet betrokkenen met argumenten en enthousiasme voor zijn ideeën te winnen.
Ba-I Resultaten vaststellen: de afgestudeerde doet voorstellen om adviezen resultaatgericht te evalueren binnen de context en gebruikt daarbij meetbare indicatoren.
Eigen professionalisering Ba-J De afgestudeerde signaleert beroepsethische dilemma’s en komt tot handelingsalternatieven op basis van ethische besluitmodellen.
Ba-K De afgestudeerde onderkent patronen in het eigen gedrag en denken en reflecteert op systematische wijze tot op het niveau van eigen overtuigingen en beroepsidentiteit. Hij vertaalt deze reflectie naar ontwikkelpunten.

Inhoud

De student vergewist zich van de criteria voor een afstudeeropdracht (zie handboek afstuderen) en acquireert een zodanige opdracht bij een opdrachtgever. Dit kan de eigen werkgever zijn, maar mag ook een andere organisatie zijn. De student analyseert het vraagstuk (probleem) en de organisatie en komt tot een probleemstelling. Daarbij kiest hij een onderzoeksmethodiek die aan de vereisten van betrouwbaarheid en validiteit voldoet, verzamelt data en analyseert deze. Vervolgens trekt hij op basis daarvan conclusies en formuleert aanbevelingen die een bijdrage kunnen leveren aan de oplossing van het probleem. De student reflecteert in een kritische reflectie op zijn onderzoek.

Het advies presenteert de student mondeling in een presentatie bij de organisatie en schriftelijk in de vorm van een adviesrapport. Dit laatste verdedigt hij in het eindgesprek op de opleiding.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde