Vak: Recruitment & onboarding credits: 5

Vakcode
HRVP2ROB
Naam
Recruitment & onboarding
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E.Y. Baarda
Werkvormen
  • Werkvorm 1
  • Werkvorm 2
Toetsen
  • Opdracht - Opdracht

Leeruitkomsten

Leeruitkomst 4: HRM ontwikkelen, uitvoeren en evalueren in een organisatorische en maatschappelijke context
Je analyseert een complex HR-vraagstuk, in de context van de organisatie. Daarbij maak je een keuze uit meerdere HR-methoden en/of modellen.  Je exploreert met direct betrokkenen over mogelijke oorzaken en oplossingen en de daar uit voortvloeiende HR-activiteiten, gebruikmakend van de kennis van die betrokkenen, zodat de kwaliteit van de diagnose en oplossingen worden verhoogd.

Leeruitkomst 7: Realiseren van de gewenste match tussen vraag en aanbod van arbeid op micro-, meso- en macroniveau
Je onderzoekt en analyseert arbeidsmarktvraagstukken met de nadruk op veranderingen/ ontwikkelingen op micro- en mesoniveau van de arbeidsmarkt, die van invloed zijn op de ‘future of work”: de vraag naar en inhoud van het werk, de gevolgen daarvan voor de arbeidspopulatie en de rol van de HRM professional zodat belanghebbenden tijdig hierop kunnen inspelen 

 

Inhoud

Deze periode start bij het begin: human resource management (HRM) gericht op de instroom van medewerkers. De aandacht voor nieuwe medewerkers ligt voor HRM’ers al in de fase daarvoor: de aandacht voor de aantrekkelijkheid van de organisatie voor potentiële medewerkers in de toekomst. Onder andere door middel van activiteiten die gericht zijn op de zichtbaarheid van de organisatie en de organisatie als een sterk merk neerzet. In HRM-termen: employer branding. Employer branding gaat uit van het idee dat hoe anderen naar jouw organisatie kijken bepalend is voor je recruitmentsucces.
In deze periode ga je onderzoekend aan de slag met een praktijkopdracht over employer branding en organiseer je zelfs een eigen carriérebeurs!


Andere belangrijke instroomactiviteiten van HRM die aan bod komen zijn recruitment en onboarding. Alles wat te maken heeft met het bereiken van goede nieuwe medewerkers, met methoden en technieken die je inzet om deze op een passende en valide manier te selecteren en vervolgens de nieuwe medewerkers in de introductieperiode te begeleiden op een manier dat diegene zich snel thuis voelt en een goed gevoel krijgt bij de formele en informele kant van de organisatie. Onboarding richt zich grofweg op de praktische en op de relationele kant van het werk. Het is hierbij bijvoorbeeld van belang dat de organisatie in het werving- & selectieproces een ‘realistic job preview (RJP)’ heeft afgegeven. Een belangrijke fout die vaak wordt gemaakt is dat in het proces voor de aanname een te positief beeld wordt geschetst over de organisatie en het werk dat, eenmaal aan de slag als nieuwe medewerker, dan flink tegenvalt. Als je in het werving- & selectieproces een beeld schetst van bijvoorbeeld één werkdag, schets dan zoveel mogelijk een realistisch beeld daarvan.Je oefent in deze periode ook met methoden en technieken voor het voeren van selectiegesprekken.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Bedrijfskunde