Vak: Beargumenteren van zorg (PLP1) credits: 6

Vakcode
HVVB21BVZPLP1
Naam
Beargumenteren van zorg (PLP1)
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
M. Palsma
Werkvormen
  • Opdracht
  • Stage, werk
Toetsen
  • Verpleegkundig proces in de praktijk - Stage

Leeruitkomsten

De student:
  • is in staat in een middencomplexe zorgsituatie de verschillende fasen van het verpleegkundig proces methodisch uit te voeren voor een persoon in zorg, met oog voor:
    • continuïteit;
    • regel-en wetgeving;
    • aanwezige samenwerkingspartners (professioneel/mantelzorg;
    • eigen professionele en persoonlijke grenzen;
    • passende ontwikkelingen (eHealth, ICT etc.);
    • wensen/behoeften van de persoon in zorg (LPS: 1.1.10, 1.1.9, 1.1.11, 1.1.12, 1.2.3, 1.2.5, 1.2.10, 1.2.6, 2.2.4, 2.2.5, 2.2.6, 3.3.3, 3.4.4, 3.4.7, 3.4.9); 
  • De student maakt onderscheid in gehanteerde verpleegkundige methodiek op de praktijkleerplaats t.o.v. geleerde methodiek (LPS: 4.1.14),
 
 

Inhoud

Bij deze module verdiep je je in hoe het verpleegkundig proces in de praktijk vormgegeven wordt. Je geeft invulling aan inventariseren, analyseren, plannen, uitvoer en evaluatie van de geleverde zorg en binnen de verpleegkundige methodiek wordt het klinisch redeneren geoefend. Deze opdracht bouwt voort op dat wat geleerd is in jaar 1, toen gekoppeld aan fictieve casuïstiek. Het accent ligt nu op het toepassen van het geleerde in de authentieke beroepssituatie. Koppel daar liefst ook jouw persoonlijke en professionele leerdoelen aan vast (denk aan competentiescan en CPO). 

Het verpleegkundig denken en handelen kan in de verschillende werkvelden op verschillende manieren methodisch vormgegeven zijn. Hier actief naar op zoek te gaan en te onderzoeken/bespreken is tevens een onderdeel van deze praktijkopdracht.

Het ondersteunend onderwijs kan een ondersteunende bijdrage leveren aan de uitwerking van deze module; op de stage zelf is de werkbegeleider diegene die jou begeleidt in zowel het maken van bijvoorbeeld een methodisch opgebouwd zorgplan, als ook diegene die jou begeleidt in de uitvoering en evaluatie van de geplande zorg. 

Voor de afronding en toetsing van deze module presenteer je in het bijzijn van docentbegeleider en werkbegeleider een casus van een zorgvrager, waarvoor jij op de praktijkleerplaats zorgvragen hebt geïnventariseerd, zorgbehoeften hebt vastgesteld, gepland, uitgevoerd en ook geëvalueerd. Jouw docentbegeleider en werkbegeleider kunnen op basis van het gepresenteerde aanvullende vragen stellen.  

Reflectie op de leeruitkomsten van deze module (en wat ermee te doen voor het vervolg) lever je schriftelijk in na verkregen feedback op de toets. Daaruit voortvloeiende ontwikkelpunten zouden door jou meegenomen kunnen worden tijdens het vervolg van de stage en kan input leveren voor bijvoorbeeld de invulling van de leerlijn CPO (Continue Professionele Ontwikkeling).  

Wanneer je deze module zou willen afronden hangt van jouw planning en ontwikkeling af. Als je wilt herkansen (uiterlijk week 18) betekent dat je voor de eerste kans op tijd moet zijn met inleveren. Rond week 14 (iom docentbegeleider). 

Deze module vormt samen met de Module EBP in de praktijk, Module Werken aan gezondheid en de toets Eindbeoordeling een geheel aan toetsen dat samen de PLP1 vormt. PLP1 onderdelen moeten voldoende afgerond zijn alvorens door te mogen naar de PLP2 (zie ook instapeisen bij PLP2).

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Verpleegkunde