Vak: Kind & Jeugd 4 credits: 5

Vakcode
LOVB24KJ4
Naam
Kind & Jeugd 4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E. de Wit
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Zelfstudie
Toetsen
  • Theorietoets - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

De student verantwoordt multidisciplinaire diagnosestelling (differentiaaldiagnostiek) bij gegeven casuïstiek vanuit het spraak-taalteam middels klinisch redeneren en stelt een passend (logopedisch) vervolgtraject voor aan client en omgeving.

Inhoud

In deze module staat de multidisciplinaire diagnosestelling en de advisering rondom vervolgtraject(en) bij een afwijkende (meertalige) spraaktaal- en/of hoorontwikkeling centraal. De student past in deze module de basiskennis over de ontwikkeling van spraak, taal en gehoor, de kennis rondom logopedische diagnostiekinstrumenten, evenals de opgedane vaardigheden in het opsporen, identificeren en vaststellen van problemen in de spraak-taalontwikkeling toe. Om als logopedist een passend vervolgtraject te kunnen opstellen, heeft de student kennis en vaardigheden nodig rondom logopedische behandelmethoden en therapiemateriaal. Er wordt gewerkt met fictieve casuïstiek waarmee de student in de rol van logopedist binnen verschillende klinische settingen wordt geplaatst. De student leert klinisch te redeneren en vanuit een breed perspectief te kijken naar de ontwikkeling van kinderen en jong volwassenen en mogelijke co-morbiditeit. Aan het einde van deze module is de student in staat om binnen fictieve casuïstiek professioneel te handelen binnen de logopedische spraaktaal-/gehoordiagnostiek en advies te geven met betrekking tot een passende interventie in een multidisciplinaire setting. Hierbij zijn klinisch redeneren, multidisciplinair samenwerken, shared decision making en co-morbiditeit sleutelbegrippen.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies