Vak: Ouder wordende mens 1 credits: 5
- Vakcode
- LOVP23OWM1
- Naam
- Ouder wordende mens 1
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. Huttmann
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Vaardigheidstoets - Vaardigheidstoets
Leeruitkomsten
De student gebruikt een logopedisch diagnostiekinstrument voor patiƫnten met neurologische spraak-, taal- of slikstoornissen op professionele wijze bij een gezonde proefpersoon
Inhoud
Logopedisten in de gezondheidszorg onderzoeken en behandelen volwassenen met neurologische -, neurodegeneratieve - en neuromusculaire aandoening. Als gevolg daarvan kunnen neurologische spraak-, taal-, en slikstoornissen ontstaan. In het onderwijs van de 'ouder wordende mens' leert de student hoe logopedisten in (interprofessionele) werksettingen de verschillende aandoeningen (afasie/dysartrie/dysfagie/spraakapraxie/cognitieve communicatiestoornissen) diagnosticeren en behandelen. De nadruk in deze module ligt op het (her)kennen van de logopedische stoornissen. De student krijgt een beeld van de samenwerking tussen logopedist en andere zorgprofessionals, de persoon met de aandoening en diens naasten. De logopedist is de spil in een interprofessioneel team wanneer het gaat om het verbeteren en bevorderen van interpersoonlijke communicatie bij communicatief kwetsbare personen.
CanMEDS rollen en kernhandeling , niveau 1 (beginnend)
logopedist : 2, 4
Professional: 1
Communicator: 1,5, 6
(de vetgedrukte kernhandelingen worden getoetst)
CanMEDS rollen en kernhandeling , niveau 1 (beginnend)
logopedist : 2, 4
Professional: 1
Communicator: 1,5, 6
(de vetgedrukte kernhandelingen worden getoetst)
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies