Vak: Mens en Maatschappij credits: 3
- Vakcode
- MHVP1CLL4A
- Naam
- Mens en Maatschappij
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- W. Homminga
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Toetsen
-
- Mens en Maatschappij - Computer, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
De student:
1: beschrijft hoe verschillende determinanten (persoonsgebonden, leefstijl, sociale en fysieke omgeving) met elkaar samenhangen en de (mond-)gezondheid van patiënten kunnen beïnvloeden.
2: beschrijft strategieën voor het bevorderen van preventie en zelfmanagement in relatie tot gezondheid.
3. benoemt de voor de mondzorg relevante wet- en regelgeving.
4. legt uit wat bij het verdelen van schaarse zorgmiddelen wordt bedoeld met rechtvaardigheid.
5. licht toe welke argumenten er voor en tegen specifieke manieren zijn om schaarse zorgmiddelen te verdelen.
6. legt uit wat paternalisme en (respect voor) autonomie inhouden.
7. benoemt argumenten voor en tegen (historisch) paternalistisch overheidsoptreden in de context van de mondzorg.
CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 3 Samenwerking
- 5 Maatschappelijk handelen
- 6 Organisatie
- 7 Professionaliteit en kwaliteit
Beheersniveau 1 Beginnend
1: beschrijft hoe verschillende determinanten (persoonsgebonden, leefstijl, sociale en fysieke omgeving) met elkaar samenhangen en de (mond-)gezondheid van patiënten kunnen beïnvloeden.
2: beschrijft strategieën voor het bevorderen van preventie en zelfmanagement in relatie tot gezondheid.
3. benoemt de voor de mondzorg relevante wet- en regelgeving.
4. legt uit wat bij het verdelen van schaarse zorgmiddelen wordt bedoeld met rechtvaardigheid.
5. licht toe welke argumenten er voor en tegen specifieke manieren zijn om schaarse zorgmiddelen te verdelen.
6. legt uit wat paternalisme en (respect voor) autonomie inhouden.
7. benoemt argumenten voor en tegen (historisch) paternalistisch overheidsoptreden in de context van de mondzorg.
CanMEDS rollen:
- 1 Vakinhoudelijk handelen
- 3 Samenwerking
- 5 Maatschappelijk handelen
- 6 Organisatie
- 7 Professionaliteit en kwaliteit
Beheersniveau 1 Beginnend
Inhoud
Als toekomstig mondhygiënist in het Nederlandse zorgstelsel heb je te maken met verschillende partijen en belangen. De maatschappij met de patiënt als individu daarbinnen verandert van samenstelling, denk bijvoorbeeld aan vergrijzing. Wetenschappelijke ontwikkelingen geven mogelijkheden tot betere zorg. Daarnaast stellen ze beroepen in de gezondheidszorg voor uitdagingen ten aanzien van integratie van zorg, preventie, wetgeving en financiering van zorg. Over de financiering van de zorg, oftewel de verdeling van (schaarse) zorgmiddelen, kan je verschillende morele standpunten innemen. Verschillende politieke partijen nemen bijvoorbeeld over de (basis)zorgverzekering verschillende standpunten in.
In deze onderwijseenheid komen (historische) ontwikkelingen op het gebied van zorgstelsels aan bod. Het verbeteren van de gezondheidsdeterminanten van burgers (patiënten) die hiermee samenhangen, worden op verschillende manieren benaderd. Jullie maken kennis met verschillende aspecten van preventie en zelfmanagement in relatie tot gezondheid. Deze zullen worden behandeld in de context van een veranderende maatschappij, waarbij jullie leren om ethische argumenten te geven om verschillende morele standpunten in te nemen.
In deze onderwijseenheid komen (historische) ontwikkelingen op het gebied van zorgstelsels aan bod. Het verbeteren van de gezondheidsdeterminanten van burgers (patiënten) die hiermee samenhangen, worden op verschillende manieren benaderd. Jullie maken kennis met verschillende aspecten van preventie en zelfmanagement in relatie tot gezondheid. Deze zullen worden behandeld in de context van een veranderende maatschappij, waarbij jullie leren om ethische argumenten te geven om verschillende morele standpunten in te nemen.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies