Vak: Masterwerkplaats 1 Kunsttheorie & artistieke processen credits: 15
- Vakcode
- MJDM24MWP1
- Naam
- Masterwerkplaats 1 Kunsttheorie & artistieke processen
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 15
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- A. de Hoop
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Conceptversie artistiek dossier - Presentatie
- Conceptversie essay - Opdracht
- Essay - Opdracht
- Leerbiografie - Opdracht
- Werkschouw met artistiek dossier - Presentatie
Leeruitkomsten
De masterstudent:
- Onderzoekt en verwerkt thematische teksten in een schriftelijk betoog en weet deze in relatie te zetten tot de eigen artistieke signatuur. (1a,1d, 3b, 3c)
- Onderzoekt en bevraagt elkaars expertise ten behoeve van een artistieke intercollegiale dialoog. (1b, 1d, 2c, 4b, 5a)
- Verkent de eigen artistieke signatuur door middel van een artistieke onderzoeksétude en weet deze voor derden ervaarbaar te maken. (1a, 5a)
- Reflecteert kritisch op elkaars artistieke signatuur, analyseert onderliggende patronen en weet deze te benoemen. (1a, 2c, 5a)
- Ontwikkelt een bewust gearticuleerd kunstenaarsperspectief op basis van de eigen artistieke of kunsteducatieve praktijk, creatieve en interdisciplinaire maakprocessen en de aangereikte thematische teksten. (1b, 1c, 5b)
- Reflecteert kritisch op het eigen leerproces, competentie- en visieontwikkeling en door gebruik te maken van de intercollegiale dialoog in de COL. (5a, 5b,)
Inhoud
In de masterwerkplaatsen wordt gezocht naar een synergetische verbinding en integratie van de verschillende curriculumonderdelen, leerinhouden en beroepsproducten. Daarbij staan per masterwerkplaats respectievelijk de onderscheiden beroepsrollen kunstenaar, educator en onderzoeker centraal.
In deze masterwerkplaats staan de (verdere) ontwikkeling van het eigen kunstenaarsperspectief en de artistieke competentie centraal. Het thema 'Verbeeldingsrijke dialogen' vormt hierbij een belangrijke context. De eigen artistieke signatuur wordt verkend door op artistiek onderzoek gebaseerde benaderingen. Door het doen van artistieke experimenten en het deelnemen aan interdisciplinaire maakprocessen tijdens zogenoemde LAB-dagen, het bestuderen, bespreken en verwerken van thematische teksten en artistieke bronnen, het schrijven van een essay en het geven van onderlinge ontwikkelingsgerichte feedback wordt de artistieke signatuur verder geëxpliciteerd en ontwikkeld. In de COL- de leergemeenschap- vindt intercollegiale dialoog en -feedback plaats waarbij theoretische verkenningen, bevindingen uit de artistieke maakprocessen en kennisdeling vanuit de eigen kunsteducatieve achtergrond betekenis krijgen in relatie tot ieders beroepspraktijk. In de leerbiografie reflecteert de student kritisch op het eigen kunstenaarsperspectief, de competentie- en visieontwikkeling, de professionele ontwikkeling in deze masterwerkplaats.
In deze masterwerkplaats staan de (verdere) ontwikkeling van het eigen kunstenaarsperspectief en de artistieke competentie centraal. Het thema 'Verbeeldingsrijke dialogen' vormt hierbij een belangrijke context. De eigen artistieke signatuur wordt verkend door op artistiek onderzoek gebaseerde benaderingen. Door het doen van artistieke experimenten en het deelnemen aan interdisciplinaire maakprocessen tijdens zogenoemde LAB-dagen, het bestuderen, bespreken en verwerken van thematische teksten en artistieke bronnen, het schrijven van een essay en het geven van onderlinge ontwikkelingsgerichte feedback wordt de artistieke signatuur verder geëxpliciteerd en ontwikkeld. In de COL- de leergemeenschap- vindt intercollegiale dialoog en -feedback plaats waarbij theoretische verkenningen, bevindingen uit de artistieke maakprocessen en kennisdeling vanuit de eigen kunsteducatieve achtergrond betekenis krijgen in relatie tot ieders beroepspraktijk. In de leerbiografie reflecteert de student kritisch op het eigen kunstenaarsperspectief, de competentie- en visieontwikkeling, de professionele ontwikkeling in deze masterwerkplaats.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie Minerva