Vak: Algemene theoretische vakken 2 credits: 5

Vakcode
MZVP21ATV2
Naam
Algemene theoretische vakken 2
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Engels, Nederlands
Coördinator
R.D. Krijgsman
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Harmonieleer en Analyse 2 - Overige toetsing
  • Hoorcollege Geschiedenis 2 - Overige toetsing
  • Solfege 2 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Jazz:   2.1.4, 2.2.1 and 3.5.4.

Klassiek:
Geschiedenis niveau 1 en 2 

De student verwerft en vervaardigt een persoonlijke kennisbasis bestaande uit: 

  • Een globaal, contextueel overzicht van de westerse muziekgeschiedenis, van renaissance tot in de 21e eeuw 
  • Een samenhangend conceptueel (historisch/theoretisch) raamwerk 

Analyse niveau 1 en 2 (met inbegrip van aspecten van harmonie en contrapunt). 

Het vermogen te herkennen, begrijpen en beschrijven van de manier(en) waarop componisten gebruikmaken van: 

  • Vormmiddelen (zoals eenheid en verscheidenheid/segmentatie) 
  • Vormprincipes (psychologisch/fenomenologisch) 
  • Vormtypen en vormprocedures  
  • Muzikale parameters (muzikale bouwstenen) 
  • Textuur in de muziek 

Harmonie niveau 1 en 2 

Het vermogen basisaspecten van harmonie te begrijpen, toe te passen en te herkennen:  

  • Tonale, functionele harmonie in eenvoudige contexten 
  • Chromatiek die gebruikt kan worden voor modulatie naar (nauw) verwante toonsoorten 
  • Typische chromatische akkoorden in een toonsoort 
  • Versierende (figuratieve) aspecten in harmonische (homofone)  texturen en hun herkomst (contrapuntische muziek) 

Contrapunt niveau 1 en 2 

Het vermogen, basisaspecten van contrapunt te begrijpen, toe te passen en te herkennen: 

  • Polyfonie en homofonie  
  • Twee typen contrapunt: modaal en harmonisch 
  • Consonantie, dissonantie en  “tactus” 
  • Harmonische achtergrond  

Solfège, gehoorvorming en muzikale geletterdheid niveau 1 en 2 (OMV) 

  • De student toont muzikaal bewustzijn bij luisteren, zingen, spelen in een (tonale/modale) muzikale context, ook van de ritmisch/metrische aspecten (o.a. gevoel voor “timing”). 
  • De student is in staat tot een adequate omgang met het muzikale tekensysteem in lezen, schrijven, patroon herkennen en hanteren van muzikale concepten 

Inhoud

Jazz:
The jazz theory lessons are the basis for meaningful participation in the various other lessons. The lessons also discuss the more reflective side of dealing with music (music theory, analysis and the like) and there will be a focus on the study skills needed to apply the theory to the instrument.
• Notation skills - Musical literacy
• Harmonic analysis
• Melodic analysis and writing
• Compositional application of the topics

Development of basic Solfège. Analysing by ear works from the jazz repertoire. Performing notated music. The transcription of one or more aspects of the pieces to be analysed. The students go through Solfege Level A and Level B. C is offered in the elective credits of year 3 and 4.

Klassiek:
In deze onderwijseenheid wordt gewerkt aan de opbouw van een muziektheoretisch referentiekader (“body of knowledge”) en aan de ontwikkeling van algemene muzikale vaardigheden. Op theoretisch gebied betreft dit de geschiedenis van de Westerse muziek, de analyse van vorm en structuur in de muziek, de behandeling van aspecten van harmonie en contrapunt (meerstemmigheid) en de behandeling van algemene muziektheoretische concepten. Wat de algemene muzikale vaardigheden betreft, gaat het om de ontwikkeling van het muzikale voorstellingsvermogen in brede zin en om ontwikkeling van de muzikale geletterdheid. Het muzikale voorstellingsvermogen impliceert een veelheid aan praktische vaardigheden in het omgaan/handelen met klank/ritme, met en zonder instrument (“solfège”). Bij de ontwikkeling van de muzikale geletterdheid gaat het met name om de beheersing van-, en een adequate omgang met-, het muzikale tekensysteem (“lezen en schrijven”).