Vak: Corporate communicatie credits: 5

Vakcode
ORVB21COC
Naam
Corporate communicatie
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E.G. Wubs
Werkvormen
  • Practicum / Training
Toetsen
  • Corporate communicatie - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Waardecreatie: creëert duurzame en commerciële waarde gericht op de wensen en behoeften van klanten en overige stakeholders. Hij doet dat op basis van ontwikkelingen in de (inter)nationale omgeving.
  • Samenwerken & Netwerken: levert in groepsverband een actieve en inhoudelijk bijdrage aan de beoogde resultaten en het groepsproces. Hij bouwt een netwerk van relaties op.
  • Communiceren: communiceert overtuigend en kan dit in tenminste één vreemde taal. Hij benut op effectieve wijze diverse communicatiemiddelen afgestemd op de doelgroep
Leeruitkomsten:
De student:
 
  1. beschrijft, analyseert en ontwikkelt samen met anderen voor zijn studentenbedrijf of een bestaand bedrijf een gerichte communicatieaanpak voor een specifiek communicatievraagstuk en gebruikt daarbij het model uit het voorgeschreven boek en de aangeboden theorie en ontwikkelt individueel een visie op communicatie, gebaseerd op een gespreksverslag met de opdrachtgever of de leden van het studentbedrijf.
  2. maakt bij de uitwerking van het Communicatie Model voor zijn (studenten)bedrijf en zijn visie op communicatie gebruik van correct en klantgericht Nederlands, toegepast op de doelgroep.
  3. communiceert zowel mondeling als schriftelijk effectief in een Engelstalige, zakelijke context (10.1, 10.2, 10.3);
  4. houdt tijdens de mondelinge en schriftelijke communicatie rekening met de doelgroep, toon en formeel taalgebruik (10.1, 10.2, 10.3);
  5. past woordenschat en basisgrammatica correct toe (10.1).

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
Bij het studieonderdeel Corporate Communicatie staat de rol van Chief Communication in het studentenbedrijf centraal. Een Chief Communication geeft advies over de communicatie van een bedrijf. Hij helpt een communicatiestrategie op te zetten en zorgt ervoor dat het bedrijf via diverse kanalen communiceert en in dialoog gaat met verschillende communicatiedoelgroepen. De Chief Communication verzorgt zowel de interne als de externe communicatie van de organisatie. Dit houdt in dat hij de communicatie binnen de organisatie regelt en de communicatie van de organisatie met de buitenwereld. In de rol van Chief Communication zul je regelmatig in het Nederlands en in het Engels met verschillende communicatiedoelgroepen communiceren.

Je gaat met je studentenbedrijf of voor een bestaand bedrijf aan de slag met het ontwikkelen van een communicatiestrategie. Met de verschillende stappen in het boek leer je hoe je een gerichte communicatieaanpak beschrijft, analyseert en ontwikkelt voor een specifieke communicatievraag. Thema’s die onder andere aan bod komen zijn: identiteit en reputatie van je bedrijf,  corporate story, huisstijl, uitdragen van je merkidentiteit, contentstrategie en inzetten van verschillende media. Ook ga je analyses doen, beschrijf je concurrentie, stakeholders en doelgroep, ontwikkel je een strategie, creatief concept met moodboard en werk je verschillende communicatiemiddelen uit, waaronder content.

Voor het onderdeel Corporate communicatie Engels ga je bezig met het maken van schriftelijke en mondelinge content in het Engels.  

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance