Vak: Innovatiemanagement credits: 5

Vakcode
ORVB21IMG
Naam
Innovatiemanagement
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. Veldman
Werkvormen
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Innovatiemanagement - Overige toetsing

Leeruitkomsten

 Leeruitkomsten

De leeruitkomsten voor dit studieonderdeel zijn afgeleid van de opleidingscompetenties, te weten waardecreatie en innoveren en de onderstaande leerdoelen zijn daarvan afgeleid (competentie innoveren leerdoel 1, 2, 3; competentie waardecreatie leerdoel 2, competentie onderzoeken en analyseren leerdoel 4)

De student:
 
  1. Realiseert de vier stappen van het Design Thinking proces en past bijbehorende theorieƫn en zelf gekozen praktijkgericht onderzoek toe.
  2. Ontwikkelt een digitale innovatie, die een behoefte vervult van een specifieke doelgroep, in een specifieke context.
  3. Ontwikkelt op basis van kwantitatief onderzoek en op basis van de stappen van het design thinking proces een prototype van een digitale innovatie, en refelcteert op het doorlopen proces.
  4. Stelt ten behoeve van A/B testen, een vragenlijst op en analysteert en intrepeteert deze op basis van relevante software, waarbij validiteit en betrouwbaarheid gewaarborgd zijn.
 
 

Inhoud

Niveau:
Verdiepend

Inhoud:
In dit blok staat innovatie centraal. Je gaat je verdiepen in het proces van innovatie, en zal je kennis en vaardigheden die komen kijken bij het ontwikkelen van een innovatie je eigen gaan maken. Hierdoor krijg je niet alleen inzicht in het proces van innoveren, maar ontwikkel je ook zelf een innovatie met het daarbij behorende implementatieplan. 

Je zal zowel inhoudelijke-, vaardigheids- en houdings- gerelateerde studieonderdelen (inhoud en proces) volgen om zo de kans op een succesvolle innovatie zo groot mogelijk te maken.

Centraal in het proces staat de methode van het Design Thinking. Deze methode valt grof weg uiteen in twee onderdelen en 4 fasen. In de eerste onderdeel ligt de nadruk op het ontdekken en het definiĆ«ren van het probleem (fase 1 en 2). 
Het einde van dit onderdeel sluit je af met een document, het opstellen van de designbrief. Daarna komen de volgende deel, het ontwikkelen en het implementeren van het geformuleerde idee (fase 3 en 4).

In fase 3 ontwikkelen de studenten twee prototypen, en op basis van kwantitatief onderzoek (onderwerp werkcollege's), de A/B analyse, maken de studenten een keuze (fase 3 design thinking) en werken deze uit (fase 4 design thinking)

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/ORM of de blackboard course.

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance