Vak: Professionele identiteit 4 credits: 5

Vakcode
ORVB23PID4
Naam
Professionele identiteit 4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
W.H.G. Wesselink
Werkvormen
  • Opdracht
Toetsen
  • Professionele identiteit 4 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Leeruitkomst:
De ondernemende professional / professionele ondernemer ontwikkelt zichzelf persoonlijk en professioneel door visie, reflectie enfeedback.
 
Niveaus                                                              Indicatoren
Basisniveau & Eindniveau*
De ondernemende professional / professionele ondernemer kan de eigen situatie analyseren en zijn ontwikkeling in kaart brengen. Door te reflecteren op het eigen functioneren ontwikkelt hij voortdurend de eigen professionaliteit.

 
Gedragingen
    • De ondernemende professional/ professionele ondernemer toont doorzettingsvermogen en voldoende ‘stevigheid’, zowel zakelijk als moreel.
    • De ondernemende professional/ professionele ondernemer brengt zijn eigen ontwikkeling in kaart en relateert die aan zijn professionele omgeving. Hij kan op narratieve wijze belangrijke ervaringen verklaren en hierbij reflecteren op zijn eigen functioneren.
    • De ondernemende professional/ professionele ondernemer ontwikkelt de eigen professionaliteit en de eigen visie op ondernemen met ruimte voor normatief- culturele aspecten
Mogelijke bewijsstukken
 
  • Beschrijving van praktische situaties die een aanzet tot leren waren;
  • Verslag met interpretatie  van feedback over ervaringen die bijdragen aan een betere professional zijn
  • Feedbackrapporten van stagebegeleider, peers of critical friends
  • Podcast/ video / Analyse/ Vlog over de eigen ontwikkeling en (ondernemers)visie
  • Reflectieverslag over de eigen ontwikkeling en de samenwerking met collega’s
  • Ontwikkelingsgericht portfolio

 
 
Leeruitkomst:
De ondernemende professional/ professionele ondernemer toont verantwoordelijkheid en doorzettingsvermogen en neemt besluiten om de beoogde resultaten te bereiken. Hij reflecteert, ontwikkelt op basis van de reflectie nieuwe procedures en aanpakken en past zich gemakkelijk aan veranderende omstandigheden aan en durft risico’s te nemen.
 
Niveaus                                                              Indicatoren
Eindniveau
De ondernemende professional / professionele ondernemer werkt proactief, is zich bewust van zijn kennis, kunde en vaardigheden en verwerft waar nodig nieuwe vaardigheden. Hij kan door zijn onderzoekende en ondernemende houding omgaan met complexe situaties en staat open voor kritisch oordeel.
Gedragingen
  • De ondernemende professional/ professionele ondernemer schept duidelijkheid en structuur door doelen en verwachtingen uit te spreken en daarnaar te handelen, gegeven de situatie en omstandigheden
  • De ondernemende professional/ professionele ondernemer baseert zijn handelen op actuele (theoretische en wetenschappelijke) kennis, inzichten en stromingen
  • De ondernemende professional/ professionele ondernemer speelt in op (veranderende) situaties en neemt op basis daarvan besluiten
  • De ondernemende professional/ professionele ondernemer heeft een onderzoekende en ondernemende houding. Hij denkt buiten de gebaande paden en ziet (nieuwe) mogelijkheden bij (kritische) situaties.
Mogelijke bewijsstukken
  • Reeks foto’s met toelichting
  • Beschrijving van praktische situaties die een aanzet tot leren waren;
  • Verslag met interpretatie  van feedback over ervaringen die bijdragen aan een betere professional zijn
  • Feedbackrapporten van stagebegeleider, peers of critical friends
  • Podcast/ video / Analyse/ Vlog over het herkennen en ontwikkelen van een resultaatgerichte aanpak
  • Reflectieverslag over de eigen beroepshouding en de samenwerking met collega’s
  • Verslag van evaluatiegesprekken met betreffende collega’s en stakeholders

Inhoud

Tijdens jaar 3 en 4 worden de competenties op eindniveau aangetoond. In jaar 3 wordt dit gedaan tijdens een meewerkstage (1 of 2 semester), en in jaar 4 tijdens het eerste semester binnen een project op de Hanze en in het tweede semester tijdens een (meewerk)stage. Deze handleiding heeft betrekking op het eindproject van je opleiding, Project 3, die je binnen een (eigen) bedrijf uitvoert en dan het onderdeel Professionele identiteit

Tijdens het afstudeerproject in jaar 4 werk je 3-4 dagen mee binnen een bedrijf of werk je aan (en in) je eigen bedrijf. Aan het eind van het semester  lever je een showcase portfolio in waarin de opdracht van PI4  zit en je laat zien wat je geleerd hebt gedurende de opleiding en hoe je je hebt ontwikkeld. Je presenteert dit portfolio tijdens een showcasepresentatie aan je studiecoach en je docentbegeleider.
Aan het einde van Project 3 lever je twee portfolio’s in:
  1.  Projectportfolio (zie afstudeerhandleiding Project 3)
  2. PI portfolio 
Voor het projectportfolio wordt verwezen naar de afstudeerhandleiding Project 3.

In je Pi portfolio/showcaseportfolio komen de volgende onderdelen:
 (zie ook paragraaf 5.1)
  • Visie op jouw rol als HBO professional inclusief onderbouwing van je visie
  • Jouw ontwikkeling als HBO professional
  • Doorzettingsvermogen en je ontwikkeling hierin
  • Ondernemende houding en je ontwikkeling hierin
  • Showcaseportfolio jaar 1 tm 4 met daarin ook de onderdelen van jaar 3 en 4.
Gedurende project 3 werk je mee binnen het bedrijf. Je krijgt een eigen takenpakket waarmee je je gedurende 20 weken bezighoudt. Je werkt als beginnend beroepsbeoefenaar mee binnen het commerciële werkveld en bent verantwoordelijk voor het uitvoeren van deze taken en legt hierover verantwoording af aan je bedrijfsbegeleider. De werkzaamheden hebben duidelijke raakvlakken met de opleiding ORM, zijn HBO-waardig en gevarieerd. De werkzaamheden liggen op het terrein van (online) marketing, marketingcommunicatie, sales, inkoop, bedrijfsvoering en financiën. Deze werkzaamheden, de kwaliteit van de werkzaamheden en je professionele beroepshouding zullen een belangrijke input vormen voor je showcase-portfolio.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance