Vak: Betekenisvolle economie en retail credits: 5

Vakcode
ORVP21BER
Naam
Betekenisvolle economie en retail
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
H. Veldman
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • Betekenisvolle economie en retail - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Competenties:
  • Analytisch vermogen: analyseert situaties en data op systematische wijze. Hij stuurt op prestatie-indicatoren.
Leeruitkomsten:
De student:
  • legt uit hoe marktwerking de strategie van de gekozen ondernemingen bepaalt;
  • legt uit wat de negatieve effecten zijn van de keuzes die de gekozen ondernemingen maken;
  • legt uit welke leidende principes oorzaak zijn van de negatieve impact voor mens en natuur en welke leidende principes dit zouden kunnen voorkomen;
  • legt (samen met andere studenten) uit wat de gekozen ondernemingen al doen om de negatieve impact op mens en natuur te voorkomen;
  • formuleert (samen met andere studenten) een duurzame missie/visie en drie kansen voor een branche.

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud:
Welkom bij het vak Betekenisvolle Economie en Marketing. De wereld om jullie heen verandert continue en voor bedrijven is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Een belangrijke ontwikkeling is klimaatverandering. Nederland heeft als doel gesteld om de CO2 uitstoot met 55% te verlagen in 2030 en klimaatneutraal te zijn in 2050. Dat raakt alle bedrijven in Nederland en als toekomstbestendige onderneming moet je hier op in spelen.

Daarnaast verwachten consumenten dat producten onder de juiste omstandigheden worden geproduceerd. De kans is ontzettend groot dat als jij chocolade koopt in de Nederlandse supermarkt dat daar kinderarbeid aan te pas is gekomen. Welke rol moeten bedrijven hierin spelen en welke verantwoordelijkheden hebben bedrijven hierin? Aan de ene kant komt er meer wetgeving die bedrijven dwingt actie te ondernemen en daarnaast zijn er bedrijven die juist een verschil willen maken en zich onderscheiden door te ondernemen ten bate van mens en milieu.

Wat vinden jullie zelf? Met deze vraag gaan jullie dit blok aan de slag. Elke student gaat onderzoek doen naar een product. Waar komt het product vandaan en wat is de impact op mens en milieu. Vervolgens gaan jullie deze producten met elkaar vergelijken en mogen jullie een nieuw (fictief) product bedenken dat toekomstbestendig is met een positieve impact op mens en milieu. Dit doen jullie door de economische theorie te verbinden met de praktijk van een product.  


Studiemateriaal:
Videocolleges, artikelen en het Basisboek Duurzame Economie van Margreet Boersma

Instapvoorwaarden:
Verplicht onderdeel voor studenten opleiding/major ORM

Kosten:
Zie de boekenlijst op de intranet pagina van je opleiding onder Praktische Zaken.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Business, Marketing en Finance