Vak: Werkplekleren 4 in 2.1 credits: 10

Vakcode
PBDB23WP4
Naam
Werkplekleren 4 in 2.1
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
10
Taal
Nederlands
Coördinator
A.H. Wit
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • beroepsrollen/bekwaamheidseisen - Overige toetsing
  • stageverslag - Overige toetsing

Leeruitkomsten


De leeruitkomsten voor de stage, PBVB23WP3, in de opleiding Pabo Deeltijd Verkort, zijn gekoppeld aan de vijf rollen: pedagoog, didacticus, onderzoeker, verbinder en beïnvloeder.
In deze stage staan de rollen van pedagoog en didacticus, onderzoeker en verbinder centraal en worden in de praktijk beoordeeld. De rol beïnvloeder komt eveneens aan bod.

De pedagoog
  • De werkplekbekwame leraar creëert, in samenwerking met anderen, een veilige, gezonde en ondersteunende leer- en leefomgeving die uitgaat van diversiteit, waarin de focus ligt op de groep als geheel.
  • De werkplekbekwame leraar past theoretische kennis over ontwikkelings- en pedagogische theorieën toe. In het eigen handelen, met betrekking tot de groep, de leerling en de schoolomgeving. 
  • De werkplekbekwame leraar voert onderbouwde interventies uit op individueel en (sub)groepsniveau, gebaseerd op gesignaleerde onderwijs behoeften van de leerlingen.
  • De werkplekbekwame leraar maakt onderbouwde keuzes in de omgang met leerlingen stimuleert zo de ontwikkeling van zelfverantwoordelijk leren door leerlingen te betrekken bij hun leerproces.
De didacticus
Vakinhoudelijk bekwaam
  • De werkplekbekwame leraar beheerst de inhoud van zijn onderwijs en staat boven de leerstof.
  • De werkplekbekwame leraar maakt onderbouwde keuzes in de samenstelling van onderwijs op kenmerken: samenhangend, betekenisvol en afstemming op de doelgroep.
Vakdidactisch bekwaam
  • De werkplekbekwame leraar bereidt zijn onderwijs voor door selecteren van werkvormen en materialen om de (door anderen gestelde) leerdoelen te realiseren. 
  • De werkplekbekwame leraar organiseert, met gebruik van verschillende leermiddelen, onderwijsactiviteiten en voert deze uit met aandacht voor talentkrachtige didactiek.
  • De werkplekbekwame leraar stelt zijn onderwijs cyclisch bij, op basis van zelf verzamelde gegevens en eigen analyse van de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen.
De onderzoeker
(Bekwaam in professionele en vakmatige ontwikkeling)
  • De werkplekbekwame leraar laat in zijn werk een houding zien gericht op ontwikkeling van zichzelf en het onderwijs, met name door nieuwsgierig en kritisch te zijn en te willen begrijpen.
  • De werkplekbekwame leraar zet onderzoekend vermogen in om zich als leraar te ontwikkelen en bij te dragen aan de ontwikkelingen in zijn groep (en school).
De verbinder
(Bekwaam in het samenwerken met collega’s en omgeving)
  • De werkplekbekwame leraar werkt samen met medestudenten en opleiders, collega’s en opvoeders ten behoeve van zijn professionele ontwikkeling.
  • De werkplekbekwame leraar werkt samen met de coach en de collega’s van de school, om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.   
  • De werkplekbekwame leraar heeft kennis van  en betrekt onder begeleiding van de coach, opvoeders bij de ontwikkeling van de leerlingen.  
  • De werkplekbekwame leraar zet de externe leeromgevingen in bij het stimuleren van de ontwikkeling van leerlingen.  
De beïnvloeder
De werkplekbekwame leraar integreert zijn visie op onderwijs en samenleving in zijn handelen in de groep en in overleg met collega's. Hij houdt daarbij rekening met de diversiteit van de ander (leerling/collega).
 

Inhoud

Op de Pedagogische Academie ontwikkelt de student zich in verschillende rollen. Tijdens deze stage staan de rollen van de pedagoog, de didacticus, de onderzoeker en verbinder centraal. Gedurende deze stage zal er ook aandacht zijn voor de rol van de beïnvloeder.

De stage in het tweede jaar van de Pabo Deeltijd Verkort, PBVB23WP4, betreft een semesterstage.
De student loopt gedurende één semester, minimaal één dag per week stage. In overleg met de stageschool wordt een stagedag vastgesteld. Meer stagedagen mag, maar altijd in overleg.
In deze stage, werkt de student op het niveau van ‘Werkplekbekwaam’. Het uitgangspunt van de stage is verdere verdieping en verbreding van de rollen.
Ten aanzien van de complexiteit en de zelfstandigheid van de student wordt op het niveau “werkplekbekwaam” een grote mate van complexiteit en zelfstandigheid van de student verwacht.
De praktijkbeoordeling van het werkplekleren van de student, wordt door de leerkracht gedaan en door de examinator van de PA wordt een beoordeling gegeven op het ontwikkelverslag, waarin de leeruitkomsten voor de rollen worden aangetoond.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie