Vak: Leren Rekenen-Wiskunde credits: 5

Vakcode
PBDP23VLR
Naam
Leren Rekenen-Wiskunde
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
E. Effting
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Leren rekenen-wiskunde - Overige toetsing

Leeruitkomsten

  1. De student past de didactische kennis (wiskundedidactiek) voor de domeinen  

- Hele getallen en bewerkingen 

- Verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen 

- Meten 

- Meetkunde 

zoals beschreven in de Kennisbasis Wiskunde (vanaf p.100), toe in de daarvoor aangegeven contexten. 

  1. De student doet voorstellen om misconcepten bij leerlingen in de bovengenoemde domeinen, zoals beschreven in de Kennisbasis Wiskunde (vanaf p.100), te verhelpen. 

  1. De student past de basale principes van TalentenKracht toe in een reken-wiskundeles. 

  1. De student past de basale principes van computational thinking toe in een reken-wiskundeles. 

Inhoud

Op de Pedagogische Academie ontwikkelt de student zich in verschillende rollen. Tijdens deze module staat de rol van de didacticus centraal.

De professionele wiskundedidactiek voor de domeinen  

- Hele getallen en bewerkingen 

- Verhoudingen, procenten, breuken en kommagetallen 

- Meten 

- Meetkunde 

wordt behandeld.
De student leert didactisch te handelen.
De student zet elementen van TalentenKracht en elementen van computational thinking in ten behoeve van het geven en ontwikkelen van reken-wiskundeonderwijs.
De student krijgt inzicht in welke materialen en bronnen beschikbaar zijn, inclusief digitale. 

School(s)

  • Pedagogische Academie