Vak: Verdieping doelgroepen credits: 5
- Vakcode
- PBVB22MOD11
- Naam
- Verdieping doelgroepen
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- C.M. de Peuter
- Werkvormen
-
- Toetsen
-
- Verdieping doelgroepen - Opdracht
Leeruitkomsten
|
Inhoud
Om een beter beeld te krijgen van de grote diversiteit aan doelgroepen waarmee de pabo-zorg professional mee te maken zou kunnen krijgen in het werkveld, zeker als deze professionals een carrière buiten de context van het onderwijs ambiëren of onderwijs-aanpalend werk zoeken, is het belangrijk dat zij kennis maken met een aantal van deze doelgroepen. We hebben het hier over kinderen in de leeftijd van 0 – 18 jaar die groepsgewijs begeleid of ondersteund worden in welke setting dan ook. Het gaat hierbij om doelgroepen die extra zorg of ondersteuning nodig hebben (ook) buiten de context van het onderwijs. In deze module verdiepen studenten zich in een ‘bijzondere’ doelgroep buiten de context van het onderwijs. Denk hierbij aan blinde, slechtziende, dove, slechthorende, lichamelijk gehandicapte, langdurig zieke kinderen, maar ook aan kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen, taal-spraakontwikkelingsstoornissen, getraumatiseerde kinderen, vluchtelingen et cetera. Deze kinderen worden niet alleen in het onderwijs, maar ook daarbuiten begeleid door organisaties als Kentalis, MEE, Humanitas, de Avonturijn, AZC, gehandicaptensport et cetera. Studenten worden in deze module specialist op de door hen gekozen doelgroep door met de doelgroep te werken (zij lopen in totaal ten minste 20 uur mee) en zich te verdiepen in theoretische achtergronden en wetenschappelijke artikelen die over de doelgroep geschreven zijn. Ook (onderzoek naar en/of het werken met) effectieve interventies heeft een plek in deze module. Interprofessioneel werken is onlosmakelijk verbonden met deze module. De student werkt in deze module aan de leeruitkomsten (interdisciplinair) samenwerken en ethisch handelen en deze professionele vaardigheden worden verder uitgediept en uitgewerkt onder andere door het reflectief vermogen van de studenten te vergroten (dat zij ook goed kunnen toepassen voor de integrale opdracht van module 10c). behorende datapunten kan de student meenemen in de eindopdracht. |
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie