Vak: Werkplekleren-stage 3 credits: 5
- Vakcode
- PBVB22SWWP3
- Naam
- Werkplekleren-stage 3
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J. Westerveen
- Werkvormen
-
- Intervisie
- Stage, werk
- Supervisie
- Toetsen
-
- Stageverslag 3 - Portfolio assessment
Leeruitkomsten
Leeruitkomst op eindniveau | Leeruitkomst op module-niveau Er zijn voor deze module geen leeruitkomsten op moduleniveau geformuleerd om studenten de kans en mogelijkheid te geven om zelf accenten te leggen. Per leeruitkomst formuleren zij in hun plan van zelf een doel waaraan zij persoonlijk willen werken. |
Didactisch handelen | |
| |
| |
Pedagogisch Handelen | |
| |
| |
Professioneel werken | |
|
Inhoud
In dit laatste onderdeel van het werkplekleren, module 10 c, loopt de student in totaal 14 dagen stage (7 x 2 dagen). De stage begint in principe in lesweek 4.1. (tenzij anders overeengekomen met de school). 1 dag blijf de student stagelopen in dezelfde klas waar zij/hij al zat en werkt daar indien nodig aan het inhalen of alsnog afronden van opdrachten uit werkplekleren module 10 b. Daarnaast kunnen voor een groot deel opdrachten behorende bij module 12 (dit is onderzoek, onderzoekend en ontwerpend leren) ook uitgevoerd worden in deze stageklas. 1 dag per week is de student wel op school, maar heeft dan de kans om activiteiten in andere groepen te doen of te werken aan opdrachten behorende bij module 12 (dit is onderzoek). In lesweek 4.8 tot en met 4.10 wordt de stage wel ingeroosterd. De student kan in overleg met school deze dagen gebruiken om gemiste stagedagen inhalen, nog opdrachten afmaken of gewoon om meer vlieguren te maken. De module loopt parallel aan module 11 en 12. In module 11 verdiepen studenten zich in een bijzondere doelgroep. In module 12 leren studenten aan de hand van een vraagstuk uit de praktijk (de school waar zij stage lopen) een onderzoek opzetten, uitvoeren en rapporteren (in samenwerking met en/of aansluitend bij thema’s van IWP’s en/of lectoraten van de Hanzehogeschool) en leren zij hoe zij onderzoekend en ontwerpend onderwijs kunnen ontwikkelen en uitvoeren in natuur- en techniek onderwijs. Voor beide onderdelen uit module 12 is aanwezigheid op school belangrijk. In module 10c staat reflectie centraal. Deze reflectie wordt gezien als een vervolg op de reflectie van de stage 10b en een vooruitblik naar het derde jaar van de opleiding. De student reflecteert op de competenties die beschreven staan voor de taalcompetente leraar. De student wordt niet op al deze competenties beoordeeld, maar wel op de leeruitkomst reflectief vermogen. De datapunten helpen de student op een goede manier te reflecteren. De student zal ongetwijfeld gedurende zijn twee-daagse stage meer activiteiten ontplooien (bijvoorbeeld aansluitend bij module 11 en 12), ook deze kunnen uiteraard als voorbeeld van competentieontwikkeling in het porfolio worden opgenomen. Eindopdracht: Portfolio Student beschrijft in het portfolio een reflectie op de competenties die beschreven staan voor de taalcompetente leraar. Daarmee reflecteert de student vanzelfsprekend ook de bijbehorende leeruitkomsten en aan de hand van de reflectie en een ingevulde ‘competentiekaart’ formuleert de student voor het derde leerjaar per taalcompetentie ten minste twee persoonlijke leerdoelen. |
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie