Vak: Onderwijs met de omgeving jonge kind credits: 5
- Vakcode
- PBVB23JOMG
- Naam
- Onderwijs met de omgeving jonge kind
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 5
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- E.G. Huij
- Werkvormen
-
- Action learning
- Gastcollege
- Opdracht
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Leren met de omgeving - Professioneel product
Leeruitkomsten
Moduleleeruitkomsten
1: De student JK ontwerpt in een team een samenhangend, onderbouwd lesprogramma op locatie a.d.h.v. een thema met inhouden vanuit N&T, KEC, MES en BO voor groep 1/2 of 3/4, waarbij samenwerking in en met de omgeving, de ontwikkeling van Jonge leerlingen zal stimuleren. (LOL 2,3)
2: De student evalueert het ontwerp aan de hand van een persoonlijke visie op Leren met de omgeving met het Jonge Kind, op basis van meerdere bronnen op het gebied van passende didactieken en ontwerpmodellen (JK). (LOL 3,4)
3: De student zet de omgeving (samenwerkingspartners) in, met als doel de ontwikkeling van de jonge leerling te bevorderen. (LOL 1,2,3)
4: De student reflecteert op zijn/ haar handelen in het ontwerpproces in relatie tot beschreven leerkrachtgedrag bij de vakinhoudelijke kennisbases en bekwaamheidseisen gerelateerd aan het Jonge Kind. (LOL 5)
Bij het behalen van de module leeruitkomsten werk je aan de LOL’s van de opleiding op hoofdfase
LOL1 Pedagogische handelen
LOL2 (Vak)didactisch handelen
LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
LOL4 Onderzoekend handelen
LOL5 Professionele identiteit
1: De student JK ontwerpt in een team een samenhangend, onderbouwd lesprogramma op locatie a.d.h.v. een thema met inhouden vanuit N&T, KEC, MES en BO voor groep 1/2 of 3/4, waarbij samenwerking in en met de omgeving, de ontwikkeling van Jonge leerlingen zal stimuleren. (LOL 2,3)
2: De student evalueert het ontwerp aan de hand van een persoonlijke visie op Leren met de omgeving met het Jonge Kind, op basis van meerdere bronnen op het gebied van passende didactieken en ontwerpmodellen (JK). (LOL 3,4)
3: De student zet de omgeving (samenwerkingspartners) in, met als doel de ontwikkeling van de jonge leerling te bevorderen. (LOL 1,2,3)
4: De student reflecteert op zijn/ haar handelen in het ontwerpproces in relatie tot beschreven leerkrachtgedrag bij de vakinhoudelijke kennisbases en bekwaamheidseisen gerelateerd aan het Jonge Kind. (LOL 5)
Bij het behalen van de module leeruitkomsten werk je aan de LOL’s van de opleiding op hoofdfase
LOL1 Pedagogische handelen
LOL2 (Vak)didactisch handelen
LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
LOL4 Onderzoekend handelen
LOL5 Professionele identiteit
Inhoud
De student wordt uitgenodigd om in een team van medestudenten, onderwijs te ontwerpen voor het jonge kind waarbij de omgeving een bijdrage levert aan de rijke leeromgeving. De student zal daarbij zelf ervaren hoe deze context verrijkt kan worden door locatie, duur, samenwerking en exploratie.
De lessen zullen al dan niet geschakeld op locatie plaatsvinden.
Er zullen kosten aan deze module verbonden zijn.
Presentie is voorwaardelijk.
De lessen zullen al dan niet geschakeld op locatie plaatsvinden.
Er zullen kosten aan deze module verbonden zijn.
Presentie is voorwaardelijk.
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie