Vak: Leergebieden in de praktijk credits: 5

Vakcode
PBVB23MOD15
Naam
Leergebieden in de praktijk
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
C.M. de Peuter
Werkvormen
Toetsen
  • Leergebieden in de praktijk - Overige toetsing

Leeruitkomsten

 
  1. De student creëert een rijke leeromgeving om vakspecifieke kennis en vaardigheden over te brengen.
  2. De student creëert een veilig leerklimaat waarin op een talentkrachtige manier aan het betreffende leergebied wordt gewerkt.
  3. De student reflecteert op het door hem/haar ontworpen en gegeven onderwijs aan de hand van de betreffende kennisbasis.
  4. De student ervaart en analyseert de waarde van een kamp voor een positief schoolklimaat.
  5. De student evalueert zijn/haar leerproces aan de hand van de betreffende kennisbases en SLO leerdoelen.

Inhoud


In Module 15 verdiept de student zich in 2 leergebieden naar keuze, te weten: Natuur&Techniek, Motoriek, Mens en Samenleving en/of Kunst en Cultuur.
Daarvoor maken de studenten een onderwijsontwerp in de omgeving voor de leerlingen van de basisschool op Schiermonnikoog waarbij ze 1 leergebied kiezen op inhoud (natuur, techniek, geschiedenis en/of aardrijkskunde) en 1 als middel/vorm (dans, drama, muziek, beeldend en/of motoriek)
Daarnaast ervaren de studenten de betekenis van een kamp voor leerlingen en docenten in het PO.

Onderdelen die aan bod komen in de module
  • Het onderwijs ontwerpen vanuit de beginsituatie en ontwikkelbehoefte van leerlingen en de kennisbases en SLO leerdoelen.
  • Een week aan opfriscolleges/feestweek alle clusters en daarna een keuze maken voor verdieping.
  • Motoriek komt grotendeels aan bod op het kamp zelf als groepsvormend middel.
  • Evalueren van het leerproces en het gegeven onderwijs op het kamp d.m.v. verschillende manieren/methoden van kringgesprekken voeren in de klas.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie