Vak: Thematisch onderwijs ontwerpen-werken met groepen credits: 10
- Vakcode
- PBVP21MOD5
- Naam
- Thematisch onderwijs ontwerpen-werken met groepen
- Studiejaar
- 2024-2025
- ECTS credits
- 10
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- Y.M.C. van Ginneken
- Werkvormen
-
- Toetsen
-
- Thematisch onderwijs - Opdracht
Leeruitkomsten
- Didactisch handelen
1B. De student formuleert, op basis van een bestaand kader, ontwikkelings-/ les-) doelen en maakt hierbij gebruik van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden.
1C. De student ontwerpt activiteiten bij (ontwikkelings-/ les-) doelen en selecteert hierbij passende werkvormen, materialen en middelen.
1D. De student zorgt voor structuur in de activiteiten.
1E. De student bespreekt de verwachtingen en begeleidt kinderen op motiverende wijze bij het zelfstandig plannen, uitvoeren en evalueren van de activiteit
1F De student evalueert in hoeverre het doel van de activiteit is behaald. En doet suggesties voor verbetering
- Pedagogisch handelen
2C. De student herkent talentvol gedrag en brengt gedrag/basisbehoeften van het kind in kaart en handelt hiernaar.
- Professioneel werken
Inhoud
In deze module ontwikkelt de student diverse onderwijsactiviteiten (voor 1 week) aan de hand van een thema passend bij de doelgroep van de stage (werkplekleren / module 6). De student voert minimaal zeven van deze onderwijsactiviteiten uit. De methodiek die tijdens de module wordt gevolgd is storyline (verhalend ontwerpen). Dit betekent dat onderwijsactiviteiten gekoppeld zijn aan een verhaal. De student kiest een thema (vrije keuze) en maakt naar aanleiding daarvan een onderwijsproject (minimaal negen en maximaal tien onderwijsactiviteiten in een week) op basis van; wat hebben de leerlingen dit jaar nog niet/ in mindere mate gehad? Wat kan ik aanbieden vanuit de leerlijn? Wat hebben de leerlingen allemaal nodig (vanuit talentenkracht)? Hoe kunnen we kinderen de kans geven om hun eigen talenten te ontdekken? Wat is mijn eigen interesse als student? In hoeverre speelt mijn onderwijsactiviteit in op de basisbehoeften van leerlingen? De onderwijsactiviteiten bestaan in ieder geval uit de volgende onderdelen:
Bij de onderwijsactiviteiten maakt de student gebruik van de SLO-leerlijnen. |
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Pedagogische Academie