Vak: Integrale lijn 2 Blik op de leerkracht credits: 15

Vakcode
PBVP24INT2
Naam
Integrale lijn 2 Blik op de leerkracht
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
15
Taal
Nederlands
Coördinator
L. van der Wulp
Werkvormen
  • Gastcollege
  • Individueel
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Stage, werk
  • Werkcollege
Toetsen
  • Onderzoekend handelen - Portfolio assessment
  • Pedagogisch handelen - Portfolio assessment
  • Professionele identiteit - Portfolio assessment
  • Vak(didactisch) handelen - Portfolio assessment
  • Vakinhoudelijke expertise - Portfolio assessment
  • Voortgangstoets jr1 - Computer, organisatie ToetsCentrum

Leeruitkomsten

X LOL1 Pedagogische handelen
X LOL2 (Vak)didactisch handelen
X LOL3 (Vak)inhoudelijke expertise
X LOL4 Onderzoekend handelen
X LOL5 Professionele identiteit

Inhoud

Bij de integrale lijn 2 in semester 2 staat blik op de leerkracht in het basisonderwijs centraal. De student werkt aan de integrale lijn in een studieteam onder begeleiding van de studieteambegeleider.
Binnen de integrale lijn werken de studenten aan bewijsstukken die bijdragen aan de persoonlijke identiteit, professionele vaardigheden en de ontwikkeling binnen het werkplekleren. Ook is er ruimte voor individuele begeleiding en ondersteuning gericht op het studiesucces.
Vanaf semester 2 gaat is de student wekelijks één dag en twee volledige weken aanwezig op de opleidingsschool voor het werkplekleren. In de stage wordt de student begeleid door de werkplekbegeleider (groepsleerkracht).
In het proces van samenwerken en –leren is feedback een belangrijk element: feedback van de werkplekbegeleider, studieteambegeleider, medestudenten en docenten van de PA. De student voert tussentijds gesprekken met de studieteambegeleider en presenteert zijn werk in het studieteam om ontwikkeling aan te tonen. Aan het eind van het semester vindt er een eindgesprek op basis van een portfolio plaats waarna wordt bepaald of de student voldoende ontwikkeling heeft aangetoond.  
Naast het werkplekleren, volgt de student colleges op het opleidingsinstituut waarbij ze input krijgen voor het pedagogisch, didactisch en onderzoekend handelen. Tijdens de colleges wordt voortdurend de koppeling gemaakt naar hoe de student de theorie kan inzetten in de groep en de school. Om onderzoekend handelen aan te tonen voert de student observaties en een interview uit. 
Met de voortgangstoets wordt de ontwikkeling ten aan zien van de landelijke kennisbases Lerarenopleiding basisonderwijs in kaart gebracht. In semester 2 is de toets summatief.

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Pedagogische Academie