Vak: Gedrag & Communicatie-4 credits: 1

Vakcode
PHLM19GC4
Naam
Gedrag & Communicatie-4
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
1
Taal
Nederlands
Coördinator
F. van der Werf
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Werkplan professioneel leiderschap - Verslag

Leeruitkomsten

 
Samenwerking
LU-S. 0.: Tijdens binnen schoolse activiteiten toont de student aan over de voorwaardelijke kennis te beschikken om de rol van samenwerker naar behoren te kunnen vervullen.
LU-S. 1.1.: De student kan in het kader van het ontwikkelen, uitvoeren en evalueren van het (medische) beleid, binnen mono- en multidisciplinaire teams en samenwerkingsprocessen zichzelf als beginnend beroepsbeoefenaar positioneren.
LU-S. 3.2.: De student neemt initiatief om in samenwerking met professionals de continuïteit van zorg binnen de zorgketen te optimaliseren.

Leiderschap
LU-L. 0.: Tijdens binnen schoolse activiteiten toont de student aan over de voorwaardelijke kennis te beschikken om de rol van manager naar behoren te kunnen vervullen.
LU-L. 1.2.: De student organiseert de eigen werkzaamheden binnen zijn medische praktijkvoering zodanig dat de kwaliteit van zijn werkzaamheden niet in gevaar komt.

Professionaliteit
LU-P. 0.: Tijdens binnenschoolse activiteiten toont de student aan over de voorwaardelijke kennis te beschikken om de rol van professional naar behoren te kunnen vervullen.

Communicatie
LU-C. 0.: Tijdens binnen schoolse activiteiten toont de student aan over de voorwaardelijke kennis te beschikken om de rol van communicator naar behoren te kunnen vervullen.
LU-C.3.1.: De student kan zelfstandig in begrijpelijke taal en conform de regels van professionele communicatie een gesprek voeren met de patiënt, zijn naasten en/of andere betrokkenen van de patiënt, rekening houdend met hun culturele achtergrond.
LU-C.4.1.: De student kan, in het kader van een medisch consult, zelfstandig in voor de patiënt begrijpelijke taal en conform de regels van professionele communicatie de uitkomsten van het medisch onderzoek/behandeling bespreken.

Maatschappelijk handelen
LU-MH. 0.: Tijdens binnen schoolse activiteiten toont de student aan over de voorwaardelijke kennis te beschikken om de rol van gezondheidsbevorderaar naar behoren te kunnen vervullen.
 
 

Inhoud

In de module Gedrag en Communicatie, onderdeel van de leerlijn Medisch handelen, wordt gewerkt aan de competenties communiceren, samenwerken, organiseren en (professional) professioneel leiderschap gerelateerd aan thema's van medische professionaliteit. De items die vanaf Gedrag en Communicatie 4 (GC4) aan de orde komen in het kader van professioneel leiderschap zijn: effectief presenteren, nemen van ethische beslissingen (moreel beraad), bespreking van actualiteiten aan de hand van inbreng van casuïstiek door studenten gerelateerd aan literatuur uit de gezondheidspsychologie en professionele samenwerking.. Daarnaast ligt de nadruk in GC 4  op gezondheidsgedrag en ziekte beleving (illness perception) van mensen en hoe je hierop invloed uit kunt oefenen in adviserende en ondersteunende zin. Aandacht wordt besteed aan efficiënte (medische) consultatie, communicatieve vaardigheden en reflectie op eigen (professioneel) handelen en de gezondheidspsychologie. Communicatieve vaardigheden met betrekking tot beleidsbespreking van informed consent tot Shared Decision Making (SDM) worden middels rollenspel geoefend. In het kader van ziekte beleving (illness perception) van de patiënt gaan studenten tevens in gesprek met een ervaringsdeskundige. Te behandelen onderwerpen volgen de casuïstiek en patiëntproblematiek die in de leerlijn Medisch handelen aan de orde komen.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Gezondheidsstudies