Vak: Werkplekleren credits: 30

Vakcode
SJDB23WPL1
Naam
Werkplekleren
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
30
Taal
Nederlands
Coördinator
B. Veenema
Werkvormen
  • Stage, werk
Toetsen
  • Werkplekleren - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Integraal samenwerken (niveau 3) 
- De student werkt in een multidisciplinair netwerk samen met collega’s, professionals uit andere organisaties en disciplines en met niet-professionals. Hierbij hanteert de student een integrale en systeemgerichte aanpak. 
- De student benut zijn of haar rol effectief binnen de context van de organisatie en de (multi) problematiek. 
- De student benoemt actuele ontwikkelingen die zowel de eigen organisatie als de omgeving van die organisatie betreffen. 
- De student ontvangt op proactieve wijze feedback van andere professionals en geeft feedback aan andere professionals. De student breidt zijn handelingsrepertoire uit op grond van deze feedback. De student hanteert zelfstandig reflectie als middel om de eigen beroepsontwikkeling te bevorderen en maakt dit inzichtelijk voor derden. 

Begeleiden (niveau 3) 
- De student onderzoekt samen met de cliënt en zijn/haar eventuele ondersteuner(s) de meervoudige problematiek in zijn/haar situatie. 
- De student stelt samen met de cliënt en eventuele ondersteuner(s) een plan op waarbij de cliënt gemotiveerd wordt de kwestie het hoofd te bieden. Hierbij houdt de student rekening met de (on)mogelijkheden van de betrokken organisatie(s) en de potentie van de cliënt. 
- De student hanteert op respectvolle wijze passende methoden voor gespreksvoering en begeleiding, met oog voor bewezen effectiviteit. De student toont daarbij voldoende stevigheid om met divers en soms onvoorspelbaar gedrag om te gaan. 
- De student evalueert en reflecteert op eigen gedrag en op de effectiviteit van zijn/haar interventies en legt daarover verantwoording af. 

Professionele ontwikkeling (niveau 3) 
- De student ontwikkelt zijn professionele identiteit door zich te positioneren en profileren als verantwoord handelend (sociaal-)juridisch professional m.b.t. de kwaliteit van het eigen werk en m.b.t. de eigen (afstudeer)organisatie, het eigen (afstudeer)team en de maatschappij. 
- De student ontwikkelt zijn professionele identiteit door zich te positioneren en profileren als zelfsturend, (multidisciplinair) samenwerkend en ondernemend (sociaal-)juridisch vakman binnen de eigen (afstudeer)organisatie en het eigen (afstudeer)team. 

+ 1 competentie naar keuze 

 

Inhoud

Bij de module werkplekleren staat het leren binnen een organisatie in het werkveld centraal. Deze module speelt zich dus niet af op de Hanzehogeschool, maar binnen de organisatie waar je in dienst bent of binnen een organisatie waarin je tijdens deze module aan de slag kunt. Tijdens deze module kun je de kennis en vaardigheden die je tijdens de opleiding hebt verkregen inzetten in de beroepspraktijk.  

Je gaat aan de slag met het ontwikkelen van de competenties begeleiden, integraal samenwerken, professioneel ontwikkelen en een competentie naar keuze. Begeleiding krijg je van een praktijkbegeleider op de werkplek en een docent van de Hanzehogeschool. 
Om je ontwikkeling op de competenties aan te tonen maak je een portfolio waarin je bewijsstukken verzamelt. De module wordt afgerond met een criteriumgericht interview waarbij de docent en de praktijkbegeleider aan zullen schuiven.  

School(s)

  • Instituut voor Rechtenstudies