Vak: Psychologie in Praktijk - Studiekeuzevraagstuk 1.2B credits: 5

Vakcode
TPVP23SKV1B
Naam
Psychologie in Praktijk - Studiekeuzevraagstuk 1.2B
Studiejaar
2024-2025
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
J. van der Velde
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Actieve participatie - Actieve participatie
  • Presentatie - Presentatie

Leeruitkomsten

Competenties:
Beoordelen van Gedrag 
Professioneel Werken - Ethiek 
Professioneel Werken – Samenwerken 
BoK 


Niveau:
A

Leeruitkomsten:

De student maakt en verantwoordt in een duo een onderzoeksopzet (testopzet) op basis van de informatie uit de intake. De student stelt hiervoor een onderzoeksvraag, veronderstelde studierichtingen en twijfelaspecten en een passende selectie (op basis van inhoud, meetpretentie, psychometrische kwaliteit en geschiktheid voor de doelgroep) van instrumenten op basis van een vooraf gegeven lijst op. De student presenteert in een duo de onderzoeksvraag, veronderstelde richtingen met twijfelaspecten en passende selectie van instrumenten. De student presenteert tevens hoe de samenwerking met de client en studiegenoot uitgevoerd gaat worden en hoe daarbij rekening wordt gehouden met de ethische aspecten ten aanzien van de te verkrijgen gegevens van en over de kandidaat.   

 

a) De student kan in een duo op basis van verkregen informatie uit het intakegesprek een haalbare onderzoeksvraag en veronderstelde studierichting en twijfelaspecten formuleren en verantwoorden.   

b) De student kent verschillende instrumenten om aspecten van gedrag in kaart te brengen en gebruikt deze kennis samen met zijn duopartner om de selectie van meetinstrumenten te onderbouwen.  

c) De student onderbouwt in een duo hoe de gekozen schalen en normgroepen bijdragen aan het beantwoorden van de onderzoeksvraag en het wel of niet bevestigen van de veronderstellingen.    

d) De student kan in een duo een plan maken voor een effectieve samenwerking met de duopartner en de kandidaat.  

e) De student kan in een duo een plan maken voor een ethisch verantwoorde werkwijze omtrent het omgaan met de gegevens van de kandidaat en de verkregen testresultaten.  

f) De student presenteert op professionele wijze individueel een evenredig deel van de gehele onderzoeksopzet.   

Inhoud

Nadat je een intakegesprek hebt gevoerd met een kandidaat met een studiekeuzevraagstuk in Psychologie in Praktijk 1.2A, ga je in Psychologie in Praktijk 1.2B een onderzoeksopzet (testopzet) maken om de vraag te kunnen beantwoorden.  

In de bijeenkomsten leer je verschillende meetinstrumenten kennen en toepassen en leer je hoe je een keuze maakt welk meetinstrument passend is bij de vraag. Deze keuze leer je maken op basis van psychologische kennis, kennis over psychometrie en ethische verantwoording. De bijeenkomsten zijn verplicht. Naast deze bijeenkomsten ben je zelfstandig en met je duopartner bezig met het uitvoeren van de opdracht.  

In hetzelfde duo als bij Psychologie in Praktijk 1.2A maak je een onderzoeksopzet met daarin de keuze voor de onderzoeksvraag, de veronderstelde studierichtingen en twijfelaspecten en meetinstrumenten die je wilt gaan afnemen bij de kandidaat die je voor Psychologie in Praktijk 1.2A hebt gesproken. Deze onderzoeksopzet presenteer je aan je docent en studiegenoten, waarin je onderbouwt hoe je tot deze opzet bent gekomen. Daarnaast presenteer je een plan hoe je in Psychologie in Praktijk 1.2C met je duopartner en de kandidaat ethisch verantwoord gaat samenwerken bij het uitvoeren van het studiekeuzeonderzoek.   

Bijzonderheden:
Voor deze cursus geldt een actieve participatieplicht. Wat inhoudt dat de bijeenkomsten en lessen verplicht zijn en van de student aanwezigheid, voorbereiding en actieve deelname verwacht worden. Dit gezien het risico op relatieschade met externe kandidaten/betrokkenen en medestudenten. Meer over de (regels omtrent de) actieve participatie bij deze cursus lees je op BlackBoard bij het betreffende semester.

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Academie voor Sociale Studies