De opleiding FM heeft de kerngebieden vertaald naar tien programma leeruitkomsten (PLO). Daarnaast zijn twee PLO’s geformuleerd die gerelateerd zijn aan persoonlijke vaardigheden. Deze twaalf PLO’s worden hieronder weergegeven.
Kerngebied Mensen
PLO1 De beginnend FM professional schat de behoeften en drijfveren van mensen in, weet daarin te voorzien en maakt daartoe afwegingen over productiviteit, gedrag, beleving en tevredenheid van mensen bij de inzet van facilitaire diensten en voorzieningen
PLO2 De beginnend FM professional geeft effectief leiding en voert verandering door in het algemeen en vanuit een facilitaire context
Kerngebied Ruimte
PLO3 De beginnend FM professional onderzoekt en analyseert de behoeften ten aanzien van de ruimtelijke werk-, leef en/of verblijfsomgeving en geeft advies over (nieuwe) ruimtelijke concepten zodat de organisatie haar doelstellingen kan verwezenlijken
PLO4 De beginnend FM professional draagt vanuit een facilitair oogpunt bij aan de locatiebepaling, aankoop, (her)ontwerp, ontwikkeling, verwerving, inrichting, beheer en onderhoud en het afstoten van de gebouwde omgeving aan een multidisciplinair team op strategisch en tactisch niveau
Kerngebied Technologie
PLO5 De beginnend FM professional draagt vanuit een facilitair oogpunt bij aan de locatiebepaling, aankoop, (her)ontwerp, ontwikkeling, verwerving, inrichting, beheer en onderhoud en het afstoten van de gebouwde omgeving aan een multidisciplinair team op strategisch en tactisch niveau
PLO 6 De beginnend FM professional verzamelt, analyseert en rapporteert informatie in relatie tot de facilitaire dienstverlening op basis van de informatiebehoefte en de juiste data
Kerngebied Services
PLO7 De beginnend FM professional analyseert en (her)ontwerpt het voor het primaire proces noodzakelijke geheel aan facilitaire services en schetst de inrichting van het beheersproces
PLO8 De beginnend FM professional richt processen in van (her)ontwikkeling, verwerving en ingebruikname van services en draagt daarmee bij aan de afstemming van beoogd en feitelijk gebruik (prestaties)
Kerngebied Processen
PLO9 De beginnend FM professional (her)ontwerpt de facilitaire processen op basis van de make, buy or alley vraag, specificeert volgens de gekozen (inkoop)strategie de gevraagde dienstverlening en organiseert de processen op basis van een (interne) klant-leverancier relatie
PLO10 De beginnend FM professional stelt facilitair beleid op dat aansluit op de organisatiestrategie op basis van interne en externe ontwikkelingen en (interne) klantvraag (en richt vervolgens de facilitaire organisatie in waarbij de samenhang tussen de deelprocessen centraal staan)
Kerngebied persoonlijke vaardigheden
PLO11 De beginnend FM professional toont aan over professionele vaardigheden te beschikken in een complexe professionele situatie c.q. omgeving
PLO12 De beginnend FM professional toont aan over een professionele houding te beschikken in een complexe professionele situatie c.q. omgeving