Vak: Integrale opdracht 3 credits: 4

Vakcode
CEVP20IOP3
Naam
Integrale opdracht 3
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
B. Volders
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Excel - Overige toetsing
  • Project (Game/Onderzoek/BEC) - Overige toetsing

Leeruitkomsten

Opleidingscompetenties:
  • REALISEREN; De CE’er realiseert vanuit het ontwikkelde concept een duurzaam commercieel (deel)product of dienst voor bestaande- en potentiele stakeholders. De CE’er draagt creatieve oplossingen aan, faciliteert (onderdelen van) het uitvoeringsproces toont doorzettingsvermogen en neemt (financiële) verantwoordelijkheid om samen met interne- en externe partijen tot het gewenste commerciële resultaat te komen. Tijdens de realisatie draagt hij zorg voor het commitment van stakeholders.
21th-century skills:
  • Samenwerken
  • Doorzettingsvermogen
  • Commercieel bewustzijn
Leeruitkomsten:
Leeruitkomst Excel: Na dit blok kun je op basis van een spreadsheet met marketing- en financiële beslissingen de marktkansen analyseren en onderbouwen en vertalen in korte termijn doelstellingen.

Leeruitkomst Project: Na dit blok kun je:
  • een marketingmix inzetten in een virtuele internationale markt, deze beslissingen financieel onderbouwen en ze eventueel aanpassen (C5);
  • marktkansen van een product op basis van analyse van een (virtuele) markt in kaart brengen. (C3, C4);
  • op basis van een spreadsheet met marketing- en financiële beslissingen de marktkansen analyseren en onderbouwen en vertalen in korte termijn doelstellingen (C4);
  • een eenvoudig plan ontwikkelen, opstellen en overtuigend onderbouwen (C5);
  • de consequenties van een actieplan voor de organisatie benoemen (C4);
  • efficiënt en effectief samenwerken in een groep (C9, C10);
  • adequaat schriftelijk rapporteren in het Nederlands (C9);
  • een aantal verschillende aspecten van projectleiderschap beheersen (C8);
  • effectief vergaderen in het Engels (C7);
  • de relatief eenvoudig PDCA-cyclus toepassen (C2).

Inhoud

Niveau:
Inleidend

Inhoud Project:
In dit project wordt met behulp van een simulatiegame studenten ingedeeld in elkaar beconcurrerende groepen. Elke groep dient zelf keuzes te maken over de marketing-mix voor verschillende markten. Elke groep dient binnen anderhalf jaar winstgevend te zijn. Het game wordt 6 ronden gedraaid. Gekoppeld aan dit game zijn analyses en verslagen over de behaalde prestaties (waar de relatie wordt gelegd met BEC). Dit dient deels te gebeuren in MS-Excel en eindigt met een presentatie aan een groep investeerders.

Inhoud Excel:
In dit project wordt met behulp van een simulatiegame studenten ingedeeld in elkaar beconcurrerende groepen. Elke groep dient zelf keuzes te maken over de marketing-mix voor verschillende markten. Elke groep dient binnen anderhalf jaar winstgevend te zijn. Het game wordt 6 ronden gedraaid. Gekoppeld aan dit game zijn analyses en verslagen over de behaalde prestaties (waar de relatie wordt gelegd met BEC). Dit dient deels te gebeuren in MS-Excel en eindigt met een presentatie aan een groep investeerders.

Studiemateriaal:
Voor de meest recente informatie zie de boekenlijst op intranet: Hanze.nl/CE of Hanze.nl/JCA of de blackboard course.

Kosten:
Simulatiegame. Wordt via IMM geregeld; kosten ca. € 35,00 per student. De juiste kosten staan op de boekenlijst vermeld.

School(s)

  • School voor Marketing Management en Financieel Economisch Management