Vak: Persuasive Design credits: 6

Vakcode
CMVB18TDE1
Naam
Persuasive Design
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
M.I. Oostenbrug
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Persuasive Design - Overige toetsing

Leeruitkomsten

A3 (niveau 2) De CMD'er doet kennis op van het domein, zoekt relevante theorieën op en analyseert technologische ontwikkelingen en begrijpt de mogelijkheden hiervan om het gestructureerde probleem op te lossen
De student:
  • Benoemt de belangrijkste theorieën over emoties, attitudes, gedrag in relatie tot beïnvloeding en overtuiging.
  • Past relevante theorieën op het terrein van psychologie, gebruikers- en consumentengedrag toe op een specifiek probleem of vraagcontext.
  • Benoemt belangrijke fundamentele theorieën over interactie design
 
B.2. De CMD’er beschrijft een concept voor een digitaal interactief product en relateert deze aan de opgedane kennis, ideeëngeneratie en de probleemcontext
De student:
  • Realiseert een prototype van een media-artefact met gebruikmaking van de aangeboden tools.
 
C1 (niveau 2): De CMD’er werkt digitale interactieve prototypes uit die doelmatig zijn en maakt hierbij gebruik van de juiste methoden en technieken
De student:
  • past principes van beïnvloeding en overtuiging en interaction toe in een casus en legt daarover verantwoording af
  • vertaalt vormgevingsprincipes en theorieën over interaction design procesmatig naar een conceptueel interactieontwerp.
 
C.2. De CMD’er past de kennis over mens-machine-interactie toe in het prototype
  • Vertaalt vormgevingsprincipes en theorieën over interaction design procesmatig naar een conceptueel interactieontwerp.
 
 
D1 (niveau 2): De CMD’er past meerdere evaluatiemethoden toe tijdens het ontwerpproces
De student:
  • Toetst de tussentijdse ontwerpen met adequate methoden met de bedoeling tot aanpassingen te komen op het ontwerp.
 
 
I3 (niveau 2): De CMD’er vindt en waardeert relevante (empirische) gegevens binnen een complexe gestructureerde opdracht en interpreteert de onderzoeksresultaten
De student:
  • Voert rapid evaluaties uit via focusgroep interviews

Inhoud

In blok 1 heb je een eerste indruk gekregen van de invloed van media in het algemeen op de maatschappij en de mens. In dit vak gaan we daar dieper op in door je te verdiepen in theorieën over beïnvloeden van gedrag en emoties (beleving) en over theorieën die de interactie tussen mens en mediasystemen/ artefact beschrijven. Deze kennis helpt je om het media-artefact verder uit te werken in een HIFI prototype. Het doel is om te zorgen voor een optimale ervaring/beleving van jouw product bij de eindgebruiker.
 
Je volgt werkcolleges waarin de theorie wordt besproken, deze worden afgewisseld met practica (doen) waarin je een product of producten iteratief doorontwikkeld. Je verkent daarin verschillende uitwerkingen en kijkt en "test" welke uitwerkingen het best aan jouw doel beantwoordt. Het vak wordt individueel getoetst aan de hand van een HIFI uitwerking van je prototype, waarin de relatie met de theorieën over interactie en persuasion via een rapport worden verantwoord.       
 
Kernbegrippen: Persuasion: Gedrag, emoties en beleving. Interactie. HIFI-Prototyping uitwerking

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT