Vak: Design Tools credits: 4

Vakcode
CMVB18TLS1
Naam
Design Tools
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
4
Taal
Nederlands
Coördinator
H.M. Leupen
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Design Tools - Overige toetsing

Leeruitkomsten

B.2. De CMD’er beschrijft een concept voor een digitaal interactief product en relateert deze aan de opgedane kennis, ideeëngeneratie en de probleemcontext
De student
·         ontwikkelt een media-artefact naar keuze binnen een gegeven gebruikerscontext en probleem.
 
C.1. De CMD’er werkt digitale interactieve prototypes uit die doelmatig zijn en maakt hierbij gebruik van de juiste methoden en technieken
De student
·         realiseert het media-artefact tot prototype niveau.
 
D.1  (niveau 2): De CMD’er past meerdere evaluatiemethoden toe tijdens het ontwerpproces
De student:
·         Geeft voorbeelden van evaluatie en evaluatiemethoden die worden gebruikt tijdens de fasen van het ontwerpen en ontwikkelen van een mediatoepassing
 
I.2 (niveau 2):  De CMD’er onderscheid diverse onderzoeksmethoden en technieken en past deze toe in een gestructureerde complexe context
·         De student past adequaat methoden en technieken toe in de evaluatie van het prototype
 
I.3 (niveau 2) De CMD’er vindt en waardeert relevante (empirische) gegevens binnen een complexe gestructureerde opdracht en interpreteert de onderzoeksresultaten
De student:
·         De student kan een gedrags- en belevingsonderzoek uitvoeren en passende technieken daartoe inzetten en evalueert de uitkomsten daarvan adequaat.
·         De student benoemt de dimensies of aspecten user experience en onderscheidt en operationaliseert deze in meetbare variabelen voor gedragsonderzoek.

Inhoud

In dit vak maak je een prototype van een zelf gekozen (media-) product. Het gebruik van Adobe software, zoals After Effects en Premiere wordt ondersteund, maar eigen gevonden software is ook welkom.
Het prototype evalueer je vervolgens door het opzetten, plannen en uitvoeren van een evaluatie. Bij de evaluatie van het media-artefact wordt aandacht besteed aan verschillende aspecten die van invloed zijn op de emotionele ervaring van gebruikers. Hierbij wordt uitgegaan van verschillende UX-theorieën, met name op het gebied van emotional design, die de basis vormen van  je evaluatie van het product. Daarnaast leer je het gebruik van verschillende methoden van evaluatie en maak je gebruik van bestaande vragenlijsten en schalen.
 
Je volgt colleges die de basis vormen voor de het realiseren en het uiteindelijk evalueren van het gerealiseerde (media-) product. Je zet vervolgens zelf een evaluatie op en voert die uit en rapporteert daarover in een verslag.
Het vak wordt getoetst aan de hand van het nieuw ontworpen product en een rapport dat de evaluatie beschrijft: van opzet t/m uitvoering en analyse.

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT