Vak: Transmedia Storytelling credits: 6

Vakcode
CMVB18TMS1
Naam
Transmedia Storytelling
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
6
Taal
Nederlands
Coördinator
B.F. Warnders
Werkvormen
  • Werkcollege
Toetsen
  • Transmedia Storytelling - Overige toetsing

Leeruitkomsten

A3 (niveau 2): De CMD'er doet kennis op van het domein, zoekt relevante theorieën op en analyseert technologische ontwikkelingen en begrijpt de mogelijkheden hiervan om het gestructureerde probleem op te lossen
De student:
  • past de behandelde media theorie adequaat toe in een concept artefact voor het totale transmediaal storytelling concept en het samenhangende media ecosysteem.
  • verantwoordt de relevantie van het individuele concept artefact binnen het media ecosysteem en beschrijft hun invloed op en de beleving van de beoogde gebruikers.
B1 (niveau 2): De CMD’er genereert ideeën en analyseert hoe deze zich verhouden tot de probleemcontext, wensen en behoeften van de gebruiker en opdrachtgever
De student:
  • ontwikkelt creatieve concepten voor een media ecosysteem met behulp van brainstormen, mindmap-technieken, en andere hulpmiddelen/methoden (b.v. software /apps).
  • ontwikkelt in teamverband een transmediaal storytelling concept en verantwoordt individueel een onderdeel daarvan (concept artefact) met gebruikmaking van relevante theorie.
B2 (niveau 2): De CMD’er beschrijft een concept voor een digitaal interactief product en relateert deze aan de opgedane kennis, ideeëngeneratie en de probleemcontext
  • verklaart, aan de hand van het transmediaal storytelling concept, de meerwaarde van het eigen concept artefact.
  • verklaart de meerwaarde van het transmediaal storytelling concept voor de opdrachtgever.
C1 (niveau 2): De CMD’er werkt digitale interactieve prototypes uit die doelmatig zijn en maakt hierbij gebruik van de juiste methoden en technieken
De student:
  • werkt individueel een onderdeel van het ontwerpproces uit tot een visuele representatie (mock up, schets, persona, customer journey e.d).
  • werkt individueel een onderdeel van het concept uit tot een visuele representatie (mock up, schets, prototype e.d)

Inhoud

In dit vak leer je over de invloed die media heeft op de maatschappij en op de mens. Je krijgt inzicht in de wijze waarop het medialandschap in de loop der tijd is veranderd van een single connected broadcast device (bijv. tv) naar een landschap waarin allerlei devices met elkaar zijn verbonden en continu in contact staan met de gebruiker, ook media ecosytemen genoemd. Hierbij wordt een nadruk op storytelling en media theorie gelegd en hoe verschillende media kanalen en devices hedendaags op een coherente en verhalende manier gecombineerd worden om de voordelen van een media-ecosysteem te benutten. In de praktijk heet dit transmedia storytelling en is bijvoorbeeld duidelijk bij Disney's mega franchise Star Wars terug te zien. Je leert hierbij welke concepten, formats en technologieën worden gebruikt en krijgt methoden, technieken aangereikt om zelf een nieuw concept binnen of van een ecosysteem te bedenken en uit te werken met de tools die in dit vak worden aangereikt. Verder leer je hoe nieuwe concepten en ecosystemen met bestaande ecosystemen (zoals het ecosysteem van Apple of de fysieke wereld) verbonden kunnen worden om bepaalde effecten bij gebruikers te bereiken. Je krijgt in dit vak ook een kort overzicht van oude en huidige (media) ecosystemen die je kan inspireren om over toekomstige (media) innovaties en interacties te reflecteren. 
 
Je werkt in een groep, met een (fictieve) opdrachtgever. Voor de opdrachtgever werken de studenten aan een transmediaal storytelling concept waarvan individueel onderdelen worden uitgewerkt.
 
Zowel de kwaliteit van de afzonderlijke onderdelen als de samenhang en match met de opdracht van het gehele concept wordt beoordeeld. Bij een goed transmediaal storytelling concept is het geheel meer dan de som der delen.
                                                                                                                                             
Kernwoorden: media theorie, (trans)storytelling, media formats en media eco-systemen

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT