Vak: Visual Communication credits: 5

Vakcode
COVB20THY1
Naam
Visual Communication
Studiejaar
2020-2021
ECTS credits
5
Taal
Nederlands
Coördinator
D.J. Visser
Werkvormen
  • Action learning
  • Gastcollege
  • Hoorcollege
  • Intervisie
  • Opdracht
  • Practicum / Training
  • Werkcollege
Toetsen
  • Visual Communication - Overige toetsing

Leeruitkomsten

De vakleeruitkomsten verwijzen naar de eind-competenties op bachelorniveau 3 (LOCO): 

 

2. Doelgroep & gedrag

De student: 

2.1: Voert een beeldanalyse methodisch uit, hanteert daarbij passende onderzoeksmethoden.

2.2 Evalueert de wensen behoeften en interculturele factoren van alle relevante stakeholders en vertaalt deze naar een oorspronkelijk  beroepsproduct binnen een passend kanaal of voor een relevant medium

2.3 Beoordeelt inzichten uit kennis en theorie om om effectieve communicatie-interventies in beeld en/of beeldtaal te onderbouwen.


3. Concept & creatie

De student:

3.1 Ontwikkelt een creatief beeldconcept uit met behulp van creatieve methoden en technieken, en verantwoordt in hoeverre het concept passend is bij de doelgroep en de doelstellingen van de organisatie.

3.2 Verantwoordt de toepassing van kanalen en (digitale) tools om effectieve beeldcommunicatie voor de doelgroep te kiezen.

3.3 Creëert relevante content in beeld en een (prototype) van een beroepsproduct en onderbouwt hoe deze aansluiten bij de doelstellingen van de organisatie. 

 

Inhoud

We onthouden 80% van wat we zien en maar 20% van wat we lezen. Bovendien onthouden we beeld ook nog eens 60.000 keer sneller dan tekst. Visuele communicatie werkt dus beter en sneller dan geschreven woord. Daarbij blijkt uit recent onderzoek dat onze visuele intelligentie snel toeneemt. Ons vermogen om visuele elementen te onderscheiden en te interpreteren heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen. Bij de jongste generatie is dit vermogen nog eens onevenredig snel gegroeid. 

Als communicatieprofessional ga jij straks aan het werk in een wereld waarin bijna alles om beeld lijkt te draaien. En dan denken we niet alleen aan de snelgroeiende sociale beeldmedia zoals Snapchat, Instagram, Pinterest en YouTube. Ook in de offline wereld staan beelden, symbolen, iconen, kleuren en infographics centraal. Hoe ga jij beeld gebruiken? Kun je weloverwogen keuzen maken voor het juiste gebruik van beeld op het juiste medium? 

Tijdens de 6 (werk)colleges Visuele Communicatie leiden we je langs de verschillende theorieën achter (de toepassing) van beeldtaal en beeldgrammatica. Middels korte hoorcolleges en interactieve werkvormen leer je de nieuwste inzichten en feiten kennen en vooral ook toepassen. We nemen je onder andere mee langs de semiotiek van Claude Lévi-Straus en Umberto Eco, de werking van klassieke beeldretoriek op sociale media, framing, cameravoering, vormgeving, kleurgebruik, kijkgedrag, spanningsbogen…. Kortom instrumenten waarmee je een gefundeerd ontwerpgericht onderzoek kunt uitvoeren naar elk prototype en product waarin beeldcommunicatie centraal staat. 

In deze colleges staan kijken, analyseren & toepassen centraal. We bekijken en analyseren voorbeelden. Daarnaast ga je zelfstandig op onderzoek. Je bouwt in 6 weken een portfolio met eigen werk. Daarin onderbouw je steeds hoe je de theorie hebt toegepast en verwerk je feedback uit onderzoek dat je online of offline uitvoert. Je presenteert het portfolio aan de groep. De beoordeling is een V of een O. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Instituut voor Communicatie, Media & IT