Vak: Methodiek / Didactiek 2 credits: 14

Vakcode
DMVB21MET3
Naam
Methodiek / Didactiek 2
Studiejaar
2021-2022
ECTS credits
14
Taal
Nederlands
Coördinator
K.H. van der Meer
Werkvormen
  • Hoorcollege
  • Werkcollege
Toetsen
  • semester 5 - Overige toetsing
  • semester 6 - Overige toetsing

Leeruitkomsten

0.2, 0.3, 0.4, 0.5
1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5
2.1, 2.2, 2.3, 2.6
3.2, 3.3, 3.4, 3.6
4.1, 4.4
5.1, 5.2, 5.6

1. Artistiek (generiek): De kunstvakdocent heeft een coherente artistieke visie van waaruit hij artistieke processen en producten realiseert. Hiermee inspireert en begeleidt hij lerenden in hun persoonlijke artistieke ontwikkeling.
2. Pedagogisch en didactisch: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan pedagogische en didactische kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij voor individuele en groepen lerenden veilige en krachtige leeromgevingen tot stand.
3. Interpersoonlijk: De kunstvakdocent beschikt over een breed spectrum aan communicatieve kennis en vaardigheden. Daarmee brengt hij, vanuit zijn ambassadeurschap voor de kunsten, effectieve interacties en samenwerkingsvormen tot stand in verschillende beroepscontexten.
4. Omgevingsgericht: De kunstvakdocent signaleert en onderzoekt relevante ontwikkelingen in de (culturele) diversiteit van de globaliserende samenleving. Hij benut kansen en mogelijkheden om op een zakelijke en georganiseerde wijze de verbinding te leggen met zijn beroepspraktijk.
5. Kritisch-reflectief en onderzoekend: De kunstvakdocent komt door reflectie en onderzoek tot inzicht en kennis voor zijn functioneren als professional. Hij zet zijn onderzoeksvaardigheden in om lerenden te stimuleren bij de ontwikkeling van een onderzoekende houding en te begeleiden bij het doen van eenvoudig onderzoek.

Inhoud

De onderwijseenheid MD wordt in de wandelgangen het ‘hoofdvak’ genoemd. Hier is de kern te vinden van de opleiding waardoor de studenten tot professionals worden opgeleid. Om die reden wordt een directe relatie gelegd met alle domeinen van de kennisbasis. Ook voor wat betreft de competenties is er een directe relatie te leggen met feitelijk de hele opsomming.
In de MD lessen ligt een heel directe relatie met de onderwijseenheid “Practicum”, een onderdeel waarbij de studenten laat zien het in de MD lessen aangeleerde aantoonbaar te beheersen.
In het tweede semester van het vierde studiejaar wordt dit onderwijs met een uitgebreide reflectie ten opzichte van het behaalde eindniveau afgesloten.
 

Opgenomen in opleiding(en)

School(s)

  • Prins Claus Conservatorium