Vak: Vloeiendheidsstoornissen 2 credits: 3
- Vakcode
- LOVB15VLOE2
- Naam
- Vloeiendheidsstoornissen 2
- Studiejaar
- 2021-2022
- ECTS credits
- 3
- Taal
- Nederlands
- Coördinator
- J.C. van Haeringen-Ahmetspahic
- Werkvormen
-
- Hoorcollege
- Practicum / Training
- Werkcollege
- Toetsen
-
- Schriftelijk - Schriftelijk, organisatie ToetsCentrum
Leeruitkomsten
Doel/Leeruitkomsten
*De student kent de aanbevelingen uit de Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen en kan, waar nodig, beargumenteerd afwijken van de aanbevelingen.
* De student legt uit waarom welke intakevragen gesteld en diagnostiekinstrumenten gebruikt (kunnen) worden bij een kind vanaf 7 jaar, adolescent en volwassene die stottert.
*De student beschrijft verschillende reguliere en niet-reguliere behandelmogelijkheden die in Nederland beschikbaar zijn voor kinderen vanaf 7 jaar, adolescenten en volwassenen die stotteren en geeft advies over het therapietraject aan een fictieve cliƫnt.
*De student benoemt wat de kenmerken zijn van neurogeen en psychogeen stotteren en broddelen en kan een differentiaaldiagnose stellen tov ontwikkelingsstotteren.
*De student kent de aanbevelingen uit de Richtlijn Stotteren bij kinderen, adolescenten en volwassenen en kan, waar nodig, beargumenteerd afwijken van de aanbevelingen.
* De student legt uit waarom welke intakevragen gesteld en diagnostiekinstrumenten gebruikt (kunnen) worden bij een kind vanaf 7 jaar, adolescent en volwassene die stottert.
*De student beschrijft verschillende reguliere en niet-reguliere behandelmogelijkheden die in Nederland beschikbaar zijn voor kinderen vanaf 7 jaar, adolescenten en volwassenen die stotteren en geeft advies over het therapietraject aan een fictieve cliƫnt.
*De student benoemt wat de kenmerken zijn van neurogeen en psychogeen stotteren en broddelen en kan een differentiaaldiagnose stellen tov ontwikkelingsstotteren.
Inhoud
Niveau:
Verdiepend (2)
Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Gezondheidscoach: kernhandeling 1 en 3
Communicator: kernhandeling 3
Verdiepend (2)
Onderzoek en behandeling van stoornissen in de vloeiendheid bij oudere kinderen, adolescenten en volwassenen
CanMEDS rol:
Logopedist: kernhandeling 2, 3, 4, 5, 6 en 7
Gezondheidscoach: kernhandeling 1 en 3
Communicator: kernhandeling 3
Opgenomen in opleiding(en)
School(s)
- Academie voor Gezondheidsstudies